Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Boek Groene Leeuw

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bericht weergeven
    Weet iemand waarom dit boek alleen in het Frans is uitgebracht en niet in het Nederlands ?
    Te veel kosten i.v.m vertaalwerk, te weinig intresse en mogelijk te beperkte verkoopoplage voor de Nederlandstalige markt ?
    Allemaal samen zeker en geven ze bij Peugeot en de Franse uitgevers om de Nedrlandstalige markt?
    Patrick

    Opmerking


      #32
      boek "PEUGEOTet le Cyclisme

      Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bericht weergeven
      Allemaal samen zeker en geven ze bij Peugeot en de Franse uitgevers om de Nedrlandstalige markt?
      Omdat het boek "PEUGEOTet le Cyclisme" via de (online) catalogus van "De Eeclonaar" kan worden aangekocht dacht ik dat het boek ook door deze uitgeverij was uitgegeven, maar dit is blijkbaar niet zo, vandaar enkel verdeler voor de Nederlandstalige markt.

      Opmerking


        #33
        Oorspronkelijk geplaatst door dirk van hove Bericht weergeven
        Na Flandria en Groene Leeuw worden wij echt verwende verzamelaars. Dit zijn ronduit twee schitterende boeken.
        Zou er al iemand in het geniep bezig zijn aan een Peugeot of Mercier uitgave?
        (grapje hoor! alhoewel....)
        bedankt Mark, Jan, Patrick!
        Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
        Dirk,
        Ik dacht dat jij bezig was met Mercier !!!
        Jan
        LIBERTAS als opvolger van het "Flandria" en "Groene Leeuw" boek is al gesuggerreerd.

        Maar Mercier mag ook, er hebben in de jaren 50 en 60 altijd veel Belgische renners bij deze Franse constructeur gereden. (Van Steenbergen, Van Aerde, Fred De Bruyne, Frans Aerenhouts, Frans Melckenbeek, Vic Van Schil, Jos Spruyt, Roger Swerts, en in de jaren 70 ook nog Eddy Peelman, o.a. Cees Bal, Gerrie Kneteman, Gerard Viaenen, Joop Zoetemelk enz.

        En MERCIER heeft ook het voordeel dat het boek in het Frans zou kunnen vertaald worden voor de Franstalige markt (Wallonie, Frankrijk)





        Laatst bewerkt door Stayer; 04.06.2008, 04:41.

        Opmerking


          #34
          Zoals ik reeds voorheen aangaf, wie een boek over Mercier wil schrijven, wil ik best mijn documentatie lenen, maar ik heb geen interesse. De enige boeken die ik zie zitten zijn Solo, Mann & Libertas (in een boek) en eventueel Faema en/of Carpano.
          Patrick

          Opmerking


            #35
            Patrick,


            Nemen we hierop een optie voor de komende jaren?


            Jan

            Opmerking


              #36
              Libertas

              Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
              Patrick,


              Nemen we hierop een optie voor de komende jaren?


              Jan
              Patrick, Jan,

              Ik heb nog maar recent ontdekt dat de laatste eigenaar - zaakvoerder van "Libertas" rijwielen, Ronald Spagnaerts, op nog geen km van mijn eigen woning woont.

              Hij zou jullie zeker al een heel eind op weg kunnen helpen met allerhande informatie over Libertas, geschiedenis, foto's, truien, decals + balhoofdplaatjes, hun wielerploegen, sponsoring, foto's van hun fietsen enz.

              Ik stuur je Ronald "Ronny" Spagnaerts zijn gegevens door via interne mail.

              PS :
              De goudkleurige MANN teamfietsen waren inderdaad ook Libertas fietsen, maar met MANN decals, behalve op de kop stond een Libertas decal, en het laatste jaar stond Libertas ook op de staande buis vermeld.
              Laatst bewerkt door Stayer; 01.06.2008, 23:31.

              Opmerking


                #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
                Patrick,


                Nemen we hierop een optie voor de komende jaren?


                Jan
                Jan,

                Inderdaad . Ik stel voor :
                • 2009-2011 : Solo
                • 2012-2013 : Antwerpen : Mann & Libertas
                • 2014-2016 : Faema
                • 2017-2019 : Leuven : Reno & Goldor


                Met onze ervaring moet drie jaar per boek volstaan . Nadien ben ik met pensioen (wie weet misschien eerder) en kunnen we het tempo opdrijven :
                • 2020 : Carpano
                • 2021 : Ignis
                • 2022 : Helyett
                • 2023 : St Raphaël


                Zoals je ziet, ben ik nu gewoon met lange termijn planning om te gaan (op dit moment op eht werk : 10 jaren plan 2009-2019).
                Laatst bewerkt door patfey; 01.06.2008, 22:40.
                Patrick

                Opmerking


                  #38
                  En misschien kan Marc Van Hamme (auteur van het Flandria boek “Flandria: de 20 wondere jaren van een wielerploeg” ) er ook nog een paar doen ?

                  En misschien nog iemand voor MERCIER ??

                  Laatst bewerkt door Stayer; 04.06.2008, 04:40.

                  Opmerking


                    #39
                    Heb ik geluk. Ik ben met de planning op het werk slechts bezig tot 2013

                    Ziet er mooi uit. Dus bij leven en welzijn gaat de (inter)nationale wielergeschiedenis genoteerd en gedocumenteerd worden.


                    Jan

                    Opmerking


                      #40
                      Groene Leeuw

                      Ik heb eens ergens gelezen dat de officieële naam van de Groene Leeuw fietsen uit Deinze in de beginjaren "cycles Groene Leeuw" was.

                      Heeft Groene Leeuw voor bv. de Franstalige markt (Wallonie, Brussel, noord Frankrijk) ook bv. ooit fietsen gemaakt onder de franstalige naam van "Groene Leeuw", bv. "cycles Lion Vert" ?
                      Want neem toch aan dat "Groene Leeuw" toch nogal moeilijk uit te spreken is voor een Franstalige ?

                      Of werden voor Wallonie - Brussel ?, misschien Groene Leeuw fietsen op de markt gebracht onder de naam GL Sport, want ook deze naam werd soms gebruikt ?

                      Opmerking


                        #41
                        Interessante vraag. "Lion Vert" zeker niet, en inderdaad voor de franstaligen is het hopeloos. Toen Franse kennissen het tegen mij een hadden over 'vjels greune leuf" heeft het toch een tijdje geduurd voor ik doorhad waarover het ging.
                        Maar even ernstig. Vooreerst twijfel ik eraan of ze echt ooit moeite gedaan hebben om die markt te betreden. Groene Leeuw niet overschatten, dat was een ambachtelijk bedrijfje tot en met, dat vooral werkte via fietshandelaars die voor hen de fietsen assembleerden. Voor de rest kunnen balhoofdplaatjes als "GL Sport" en "ADEKA" (of wat was het ook weer) geholpen hebben, maar mijn eerste reaktie blijft dat ze gewoon op die markt niet waren. Alstublieft Groene Leeuw als firma niet met Flandria of Peugeot vergelijken, Mercier kan misschien er iets dichter bij liggen, maar dan nog.
                        Laatst bewerkt door patfey; 05.12.2010, 15:10.
                        Patrick

                        Opmerking


                          #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bericht weergeven
                          Ik heb eens ergens gelezen dat de officieële naam van de Groene Leeuw fietsen uit Deinze in de beginjaren "cycles Groene Leeuw" was.
                          Dat was naar goede Vlaamse gewoonte uit die periode
                          Patrick

                          Opmerking


                            #43
                            boek groene leeuw van De Smet - Feyaerts

                            Pagina 87 fietsen La Mer Cuypers Marcel.
                            Is men zeker dat hij een wielrenner was.
                            Kan het niet om een sporter gaan uit een andere sport, zaalsport of eventueel voetbal.
                            De trui ziet er inderdaad niet uit als een wielertrui of het waar dat het een polo was voor buiten de wedstrijden.
                            Was het een onafhankelijke of een liefhebber, zeker geen prof aangezien we er nergens spoor van vinden. Een begeleider is weinig waarschijnlijk gezien de foto. Van sportbestuurders werden wel soms foto's gemaakt.
                            Als het een liefhebber was dan te zoeken in of rond Antwerpen gezien sponsor La Mer (La Mer waren misschien in feite Groene Leeuw fietsen vandaar ook Groene Leeuw op trui).
                            Gevonden op het net : in de jaren 1920 een dokter Marcel Cuypers voorzitter FC Boom (voetbal) had negen kinderen, kan onze Marcel een kleinkind zijn en uit het voetbal komen ?

                            Opmerking


                              #44
                              boek Groene Leeuw De Smet Feyaerts

                              Is er al nieuws over die speciale trui van Decabooter pagine 148 ?

                              Opmerking


                                #45
                                Groene leeuw cuypers Marcel

                                Oorspronkelijk geplaatst door rudy romeyns Bericht weergeven
                                Pagina 87 fietsen La Mer Cuypers Marcel.
                                Is men zeker dat hij een wielrenner was.
                                Kan het niet om een sporter gaan uit een andere sport, zaalsport of eventueel voetbal.
                                De trui ziet er inderdaad niet uit als een wielertrui of het waar dat het een polo was voor buiten de wedstrijden.
                                Was het een onafhankelijke of een liefhebber, zeker geen prof aangezien we er nergens spoor van vinden. Een begeleider is weinig waarschijnlijk gezien de foto. Van sportbestuurders werden wel soms foto's gemaakt.
                                Als het een liefhebber was dan te zoeken in of rond Antwerpen gezien sponsor La Mer (La Mer waren misschien in feite Groene Leeuw fietsen vandaar ook Groene Leeuw op trui).
                                Gevonden op het net : in de jaren 1920 een dokter Marcel Cuypers voorzitter FC Boom (voetbal) had negen kinderen, kan onze Marcel een kleinkind zijn en uit het voetbal komen ?
                                Sorry niet goed gekeken in mijn eigen archieven.
                                Ik zie dat ik zelf Cuypers Marcel heb toegevoegd aan mijn Groene Leeuw ploeg van 59 als onafhankelijke.
                                Dus ik moet hem ooit gevonden hebben in een deelnemerslijst.
                                Ik zoek verder waar ik hem heb gevonden.
                                Flupke
                                Super Moderator
                                Laatst bewerkt door Flupke; 05.12.2010, 13:03.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X