WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2020, 15:26   #1
Jan De Smet
Super Moderator
 
Jan De Smet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Petegem aan de Leie
Leeftijd: 61
Berichten: 8.851
Standaard Tijdschrift Bahamontes #31 Duels

Ik heb net in de Bahamontes #31 het verhaal gelezen van Anquetil-Poulidor.

Gezien ik in 1964 slechts 5 jaar oud was, is dat fameuze duel mij enkel bekend van horen zeggen ven hetgeen ik hier en daar gelezen heb en zaken die eerder gebeurd zijn, daar weet ik nog minder van.

Daarom heb ik een paar vragen over passages die mij totaal nieuw zijn:

1. Op p. 11 beweert men dat het uiteindelijk Magne was die ervoor zorgde dat Poulidor in 1961 niet aan de start kwam van de TdF. “Het is kopman of thuisblijven”. Klopt dat verhaal?
2. P. 12: Klopt het dat in 1963 Magne zo eerlijk was of zo bang voor een boete (ocharme 10 FF) dat hij weigerde Poulidor vanuit de volgwagen eten te geven toen Poulidor zijn musette miste?
3. P. 13: Klopt het dat Anquetil tijdens de Baracchi 1963 op een tiental km van de aankomst, toen hij hoorde dat ze 2’ voorlagen, de benen opzettelijk stilhield waardoor ze met 9” verloren?
4. P. 13: Klopt het dat Poulidor zijn sportdirecteur wijsmaakte dat hij de Puy de Dôme gaan verkennen was en daardoor pas aan de vooravond van de start van de TdF arriveerde. En klopt het dat het geen waar was en dat ‘gierige’ Raymond een criterium was gaan rijden?
5. P. 15: Hier weet ik dat het klopt wat Poulidor schrijft i.v.m. de hulp die Rostollan gaf aan Anquetil. Rostollan beschrijft het uitgebreid in het boek dat over hem verscheen.
6. P. 15: Klopt het dat de ongelukkige mecanicien van Poulidor door het bruuske remmanoeuvre van Magne zijn been brak en dat daardoor Poulidor zijn fiets van onder hem moest wegsleuren?
7. P. 1 6: Poulidor beweert dat tijdens de beklimming van de Puy de Dôme de motoren zodanig dicht reden dat hij brandwonden had op zijn benen van de uitlaten. Als ik de foto op p. 17 zie, lijkt mij dat toch eerder onmogelijk. Of het zou moeten komen van die ‘uitsteksels’ (ik ken niet veel van motoren) moeten gekomen zijn.
8. P. 16: Klopt het dat Anquetil in de Giro zijn ploegmaats op het wiel liet rijden van de voor hem geklasseerd staande Giancarlo Polidori, enkel en alleen omwille van zijn naam?
9. P. 16: Klopt het dat Wiegant door Anquetil ontslagen werd enkel en alleen omdat hij een verkeerde tussentijden doorgaf tijdens de G.P. des Nations 1961 (die hij uiteindelijk met 9’07”voorsprong op Gilbert Desmet won, 9’06” teveel, Anquetil kennende).
10. P. 18: Klopt het dat Bahamones en Jiminez (toch zelf geen al te goede vrienden) op de vooravond van de rit naar de Puy de Dôme op de kamer van Poulidor gekomen zijn en daar het voorstel deden om voor 5.000 FF elk, de zege aan Poulidor te laten. Dat ‘gierige’ Poulidor en Magne niet mee wilden gaan in dit voorstel waardoor Poulidor uiteindelijk bij eventuele winst een minuut bonificatie liet liggen?

Kortom, zijn dit bevestigde verhalen of zijn het verhalen die, zoals men hier zegt, heeft van iemand die het horen zeggen heeft die het zelf heeft van iemand die het zien zeggen heeft?
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2020, 17:56   #2
patfey
Kampioen
 
patfey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Kaggevinne, Belgie
Leeftijd: 66
Berichten: 4.571
Standaard

Enkele antwoorden, van dingen die ik weet (of vermoed)

1. Klopt grotendeels. Magne wou niet dat Poulidor in dienst van Anquetil zou rijden in die Tour. Achteraf bekeken een vergissing.

2. Zou me niet verbazen, maar ik weet het niet, misschien vind ik er ergens iets van terug.

3. Lijkt me fel overdreven. Ik probeer eens uit te pluizen. Klopt wel dat Anquetil niet gebrand was te winnen.

4. Klopt grotendeels. Ik had echter gelezen dat er die dag geen toegang tot de Puy toegelaten was.

5. Klopt dus.

6. Lijkt me uit het grote Pouilidor-de-sukkelaar sprookjesboek te komen. Wat wel klopt is dat de fietswissel een totaal fiasco was, Poulidor viel zelfs door slecht afduwen.

7. Geen idee.

8. Klopt waarschijnlijk, maar dan niet in 1964 maar in 66 of 67. Ik heb ergens gelezen dat een ploegmaat van Anquetil, waarbij Polidori zich ging beklagen, hem zou aangeraden hebben eens een praatje met Anquetil te gaan maken. Die vroeg nadien wie die charmante jongen was. Probleem nadien opgelost.

9. Klopt langs geen kanten, al was Anquetil wel degelijk ontevreden over de informatie. Wiegant was in 1962 sportbestuurder van Helyett-St Raphaël en werd, tot grote woede van Anquetil, na een slecht seizoensbegin door Géminiani vervangen. Als ik mij goed herinner gaf in 1961 Wiegant foute tussentijden door om Anquetil naar een nieuw wedstrijdreglement te pushen.

10. Nooit gehoord. Zou me van Magne en Poulidor niet verbazen, van de twee Spanjaarden, en zeker Bahamontes, eigenlijk wel.
__________________
Patrick

Laatst gewijzigd door patfey; 28 oktober 2020 om 17:43
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2020, 17:41   #3
patfey
Kampioen
 
patfey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Kaggevinne, Belgie
Leeftijd: 66
Berichten: 4.571
Standaard

Ik heb wat verder opzoekingswerk gedaan, boeken en tijdschriften.
Bahamontes komt hier toch niet goed uit, ik koop het dan ook niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
3. Lijkt me fel overdreven. Ik probeer eens uit te pluizen. Klopt wel dat Anquetil niet gebrand was te winnen.
Klopt langs geen kanten. Verschillende verhalen doen de ronde, het ene dat ze op aanraden van Geminiani (het regende) het wat kalmer mochten aandoen, want voldoende voorsprong, het andere dat ze, door gebrek aan coördinatie (nooit samen getraind) in het begin te veel tijd verloren en dat hun inspanning in de finale te laat kwam. Dit laatste komt een heel klein beetje overeen met wat volgens mij de meest betrouwbare versie is, namelijk uit Lo Sport Illustrato : Velly-Novales reden de hele wedstrijd aan kop. Ze hadden al een handvol seconden voorsprong na 20 km en 25 km voor het einde hadden ze er nog altijd 12. Anquetil-Poulidor hebben in de laatste 25 km dus inderdaad 3 seconden goed gemaakt, in Italië was men niet onder de indruk en vond Lo Sport dat ze gewoon niet genoeg konden versnellen in de slotfase.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
4. Klopt grotendeels. Ik had echter gelezen dat er die dag geen toegang tot de Puy toegelaten was.
Klopt dus eigenlijk bijna niets van. Poulidor had inderdaad de intentie te verkennen, vlak voor de Tourstart, is er naartoe gereden, wou zelfs met de auto verkennen, maar mocht niet verder dan de péage, weg afgesloten. Hij is dan doorgereden naar de start van de Tour, maar durfde het niet aan Magne vertellen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
6. Lijkt me uit het grote Pouilidor-de-sukkelaar sprookjesboek te komen. Wat wel klopt is dat de fietswissel een totaal fiasco was, Poulidor viel zelfs door slecht afduwen.
Is dus inderdaad een sprookje. Poulidor zijn wiel draaide niet mooi, dus besloot de mecanicien tot een fietswissel (die volgens Poulidor zelfs niet eens nodig was). In zijn haast duwde de mecanicien hem slecht af en Poulidor kwam ten val. Nergens iets gelezen over die beenbreuk en die fiets onder de mecanicien moeten uithalen.
__________________
Patrick
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2020, 18:29   #4
BVB
Elite
 
BVB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: Brussel
Leeftijd: 51
Berichten: 1.347
Standaard

Nummer 3 komt inhoudelijk letterlijk overeen met het hoofdstuk "Mésalliance au Trophée Baracchi" uit de mémoires van Poulidor met de titel "Raymond Poulidor Champion".

Wat Poulidor betreft, is het denk ik zeer moeilijk om waarheden te achterhalen, tenzij in kranten van die tijd, want hij hield zelf graag allerlei verhalen in stand.

Hij vertelt er hier bij dat hij samen met Anquetil zelfs eerst op het podium gehuldigd is, waarna de tijden herberekend waren en ze hun prijzen moesten afstaan aan Velly/Novalès. Anquetil zou daarop zelfgenoegzaam gereageerd hebben met "Geen geluk Raymond, je bent weer tweede".

Wie zal het zeggen ...
BVB is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2020, 20:25   #5
patfey
Kampioen
 
patfey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2003
Locatie: Kaggevinne, Belgie
Leeftijd: 66
Berichten: 4.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BVB Bekijk bericht
Nummer 3 komt inhoudelijk letterlijk overeen met het hoofdstuk "Mésalliance au Trophée Baracchi" uit de mémoires van Poulidor met de titel "Raymond Poulidor Champion".

Wat Poulidor betreft, is het denk ik zeer moeilijk om waarheden te achterhalen, tenzij in kranten van die tijd, want hij hield zelf graag allerlei verhalen in stand.

Hij vertelt er hier bij dat hij samen met Anquetil zelfs eerst op het podium gehuldigd is, waarna de tijden herberekend waren en ze hun prijzen moesten afstaan aan Velly/Novalès. Anquetil zou daarop zelfgenoegzaam gereageerd hebben met "Geen geluk Raymond, je bent weer tweede".

Wie zal het zeggen ...
Inderdaad vreemd, want in een andere biographie van Poulidor vind ik dat verhaal niet terug. Ook in het boek van Béoutis over de rivaliteit Anquetil-Poulidor staat er maar weinig over de Baracchi, en is het eerder in de zin van slecht samengereden.

Nu, we mogen er wel zeker van zijn dat Anquetil liever verloor dan te winnen, want ik denk niet dat hij het Poulidor gegund had als eerste de trilogie Nations-Lugano-Baracchi te lukken (hij heeft dan maar zelf in 1965 het vierluik Forli-Nations-Lugano-Baracchi verwezenlijkt). Voor deze Baracchi in 1963 had hij zich niet speciaal voorbereid en en zelfs nooit samen met Poulidor geoefend.
__________________
Patrick
patfey is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
© 2003-2007, WielerArchieven
Version française #12 par l'association vBulletin francophone