Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Netiquette

Samenvouwen
Dit is een vastgepinde discussie.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Netiquette

    Beste vrienden,

    Gezien ik recent een klein brandje heb moeten blussen hier wat regeltjes die op een forum kunnen gelden :
    Met dank aan een medelid.

    Behandel de anderen op het forum zoals je wil dat zij jou behandelen.

    Doe steeds een goede poging om Algemeen Nederlands te schrijven. Niet iedereen schrijft even vlot, maar dat mag zeker geen reden zijn om niets te posten. Je inzet is belangrijker dan het resultaat. Doe je best en bewaar dialectische chattaal voor andere fora.

    Denk eraan dat de discussies openbaar zijn en bedoeld voor constructieve uitwisseling van ideeën. Neem niet deel aan discussies om beledigende opmerkingen te kunnen posten. Overtreders worden uitgesloten (geband).

    Vragen en commentaren worden in het juiste item geplaatst. Houdt een collega zich niet aan deze regel, voer daarover dan geen discussie via het forum zelf. Regel privézaken via een berichtje naar de persoon in kwestie.

    Citeer je een andere persoon ('quote'), laat dan alles weg wat niet direct van toepassing is op je antwoord. Zorg er wel voor dat je niet té veel wegknipt: je moet de ander ook correct citeren.

    Het is zeer grof zonder toestemming een persoonlijk bericht openbaar te maken.

    Ben je boos? Lees je bericht nog even door voor je op de verzendknop drukt. Zou je dit ook op deze manier in het gezicht van de persoon in kwestie zeggen? Is dit niet zo, herschrijf dan je bericht.
    Behandel bij voorkeur slechts 1 onderwerp per bericht.

    Geef je bericht een duidelijke titel mee (onderwerp, subject), zodat de ontvanger het nadien snel kan terugvinden.

    Wees voorzichtig met sarcasme en humor. Non-verbale communicatie (lichaamstaal, stemgebruik enz.) ontbreekt op het internet. Hierdoor kan je grap uitgelegd worden als kritiek.

    Probeer je grappig te zijn, gebruik dan smileys om je gevoelens uit te drukken. Overdrijf ook niet met afkortingen en emoticons.

    Schrijf je hele teksten in hoofdletters, dan staat dat gelijk met ROEPEN. Dit is zeer onbeleefd.

    Als je problemen hebt met een forumlid meld dit dan aan de administrator of de moderatoren. Nagel deze persoon niet publiek aan de schandpaal.
    Flupke
    Super Moderator
    Laatst bewerkt door Flupke; 15.12.2021, 19:45. Reden: Toevoeging nieuwe regel.

    #2
    [QUOTE=Jan De Smet;50267]Beste vrienden,





    Het is zeer grof zonder toestemming een persoonlijk bericht door te.

    QUOTE]

    jan

    ik vind dit zeer goed dat je regels maakt
    nogmaals het bewijs dat je een goed mens bent
    je probeert anderen te helpen

    maar ik versta 1 iets niet en dat is het volgende dat in de quote staat

    bedoelde je op het einde door te sturen



    groetjes kris-dimi

    Opmerking


      #3
      Neen, daarmee wordt bedoeld dat als je een persoonlijke mail krijgt je die niet zomaar publiek mag maken. Is misschien hier niet van toepassing maar ik liet het toch staan.

      En zo een goed mens ben ik nu ook niet hoor. Ik heb ook mijn kantjes.

      Opmerking


        #4
        zoals iedereen zeker

        Opmerking


          #5
          Misschien een aanvullende tip.
          Als je een bericht citeert, geef de juiste referentie, maw als je op een site vindt dat een (buitenlandse) krant iets bericht, geef dan ook de referentie van die site.
          Dit kan overbodig lijken, maar zie vandaag de historie van wielernieuws.nl (of wielerupdate.nl)en la gazetta dello sport. Wielrforum.nl verwijst naar een artikel van la gazetta, waarover op de site van de krant gewoon niets te vinden is. In zo'n geval is het handig te weten waar je informatie vandaan komt.
          Zonder iemand, of een site te beschuldigen, het gebeurt dat valse referenties gebruiklt worden om aan een bericht geloofwaardigheid te geven, en dat op alle niveaus, niet enkel op een "simpel" wielerforum.
          Dus, mijn conclusie, graag zo volledig mogelijke referenties, in de aard van "Wielernieuws.nl schrijft vandaag dat la gazetta dello sport...."
          Laatst bewerkt door patfey; 08.10.2008, 16:30.
          Patrick

          Opmerking


            #6
            Jan bijgaand een leuke uitspraak over een klacht tegen Hans Vandeweghe.

            Is misschien leuk om de vrijheden van een cloumschrijver te gebruiken voor ons forum. De leden zullen misschien minder snel op hun p.. getrapt zijn.

            groetjes

            harrie
            Toegevoegde bestanden

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door harrie lemeer Bericht weergeven
              Jan bijgaand een leuke uitspraak over een klacht tegen Hans Vandeweghe.

              Is misschien leuk om de vrijheden van een cloumschrijver te gebruiken voor ons forum. De leden zullen misschien minder snel op hun p.. getrapt zijn.

              groetjes

              harrie
              Voor mij toch een flink reukje van "ons kent ons" en beschermt ons. Dit neemt niet weg dat het zorgvuldigheidsprincipe altijdsltijd door een echte rechtbank (wat de raad voor journalistien niet is) zal geeist worden. Ook persvrijheid en vrijheid van mening is geen vrijgeleide om lasterlijke uitspraken te doen en mensen door foute informatie bewust in een verkeerd daglicht te stellen. Bewust is vatbaar voor interpretatie, maar je bronnen verifiëren blijft voor mij een natuurlijk uitgangspunt. Misschien ben ik misvormd door mijn wetenschappelijke opleiding?

              Patrick
              Patrick

              Opmerking


                #8
                Ik heb onderaan in de startpost een nieuwe regel toegevoegd.

                Kristof

                Opmerking

                Bezig...
                X