WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Renners en Ploegen

Reageren

Discussietools
Oud 22 september 2010, 08:49   #1
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard Molteni-trui

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door makkemerckx Bekijk bericht
Wat betreft de molteni truien : de laatste versies zijn weldegelijk met ZWARTE band.
Waarop baseer je je daarvoor?

Persoonlijk geloof ik het niet. Ik geef toe dat de kaarten uit 1976 (met het boompje) kunnen doen twijfelen, de band bij Merckx lijkt inderdaad zwart, maar ik heb andere, vroegere, vroeger kaarten van hem waar die band ook zwart lijkt. Op de ploegfoto van 1976 is de band dan weer overduidelijk blauw. Ook op de site mémoire du cyclisme wordt zowel bij de Giro als bij de ploeg van 1976 een trui met blauwe band getoond.

Tot slot, ik heb in mijn bezit een originele Molteni-Campagnolo trui en een Molteni-Campagnolo overgooier. Bij beide is de band zonder discussie marineblauw.

Heeft iemand hier verder nog enige informatie over, in de ene of de andere richting? Jan Soens?

Patrick
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2010, 10:21   #2
Jan Soens
Een winnaar

Jan Soens's schermafbeelding

Leeftijd: 74
Standaard

ik stel vast dat alle truien, getekend voor Mémoire, een donkerblauwe band hebben. uiteraard kunnen wij ons bij het tekenen enkel baseren op kleurenfoto's (met inderdaad soms grote kleurenverschillen en andere inkleuringen) en beschrijvingen. de Moltenitrui wordt daarbij steevast omschreven als "chamois, bande bleu marine".
in elk geval was de band blauw in 58 - 59, en wit in 60, en vanaf 61 marineblauw.
wel heb ik de indruk dat de band zwart is voor de Tour van 1965, het bruin is ook veel lichter dan gebruikelijk, wellicht door het feit dat deze truien werden geleverd door de Tourorganisatie.
ook op de Paniniprentjes lijkt de band zwart.
en om het helemaal moeilijk te maken : het gemsbruin neigt soms naar oranje.
wij zouden enkel met zekerheid kunnen oordelen op basis van de echte truien en dan kunnen wij al noteren dat de band op de Molteni - Campagnolo-trui (75 en 76) marineblauw is.
Jan Soens is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 september 2010, 12:01   #3
patfey
Kampioen

Standaard

Jan,
Ik heb een hele reeks verschillende Molteni truien vanaf 1960. In 1960 zijn de mouwen nogal helblauw, in de latere jaren is de band altijd marineblauw. Een vriend heeft de 1959 variante, ik verifiëer met hem, maar ik denk mij te herinnerend at eht blauw tussen marine en helbaluw in lag.
Je mag uiteraard altijd bij mij eens komen kijken.
Oud 23 september 2010, 14:26   #4
Stayer
Een winnaar

Stayer's schermafbeelding

Standaard Molteni 1976

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Soens Bekijk bericht
wij zouden enkel met zekerheid kunnen oordelen op basis van de echte truien en dan kunnen wij al noteren dat de band op de Molteni - Campagnolo-trui (75 en 76) marineblauw is.
Sommige jaren was de band op die bruine Molteni truien duidelijk zichtbaar marineblauw, maar de laatste jaren dan toch niet meer merkbaar, eerder zwart zoals op deze foto van 1976.

Stayer is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2010, 14:30   #5
Stayer
Een winnaar

Standaard Molteni 1975

Hier een Molteni trui uit 1975, ook hier kan men nog aan twijfelen of deze nu een marineblauwe of zwarte band heeft.

Oud 24 september 2010, 12:24   #6
patfey
Kampioen

Standaard

De vraag is, hoe betrouwbaar zijn die foto's? Ik heb ook een aantal foto's gevonden waarop de Molteni Arcore uit de Merckx periode een zwarte band lijkt te hebben. Maar zwart en marineblauw zijn niet altijd makkelijk te onderscheiden. Kijk maar eens naar (kleuren)oorlogsfilms of militaire parades : het marineuniform is wel degelijk blauw en niet zwart (waarvan dacht je dat de benaming kwam).
Ik heb een ruime collectie Molteni truien, die zowat de hele periode 1960-1976 omvatten (behalve de Tour de France) en ik merk daarbij het volgende :
  • geen enkele heeft een zwarte band
  • in de eerste drie jaren wordt er geexperimenteerd met bruin, blauw en wit (een vriend heeft de 1958-59 variante), alvorens tot een vrij standaardmodel vanaf 1961 te komen
  • het blauw de eerste drie jaren is eerder een nogal helder blauw, niet echt marineblauw
  • vervolgens wordt er overgestapt op een vrij donker marineblauw, al heb ik een tijdrittrui uit 1961 waar de mouwen veel lichter (kleur 1958-60) zijn dan de band
  • ongeveer samenvallend met de Merckx periode wordt de band eensklaps een paar tinten lichter
  • vanaf Molteni Alimentari wordt de band terug donkerder, eerder zoals in het begin van de jaren zestig.

Misschien is het donkerder worden van de band rond het midden van de jaren zeventig, samen met een aantal (misleidende?) foto's de oorzaak van een misverstand over de kleur van de band, of zouden er twee variantes naast elkaar bestaan hebben? Voor mij is het "seeing is believing", zolang ik zo geen trui met een echte zwarte band gezien heb, geloof ik er niet in. Niet vergeten, donker marineblauw en zwart zijn zeer moeilijk te onderscheiden, ik hab ook al pakken (waarondre mijn marineuniform) gehad waarvan je pas ziet dat het eigenlijk blauw en niet zwart is, als je het naast een zwart pak legt!
Oud 24 september 2010, 12:30   #7
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stayer Bekijk bericht
Sommige jaren was de band op die bruine Molteni truien duidelijk zichtbaar marineblauw, maar de laatste jaren dan toch niet meer merkbaar, eerder zwart zoals op deze foto van 1976.

Dit is al niet echt meer "laatste jaren", maar waarschijnlijk midden 1971 of eind 1972 (Arcore, maar zonder het Wereldbeker embleem dat er in 1973 had moeten bijzijn). Vreemd, want dat is juist de pariode waarvan ik dacht dat het blauw wat lichter was.

Moeilijk, de vraag wordt werkelijk, "slechte" foto's of meerdere truien in parallel? In ieder geval, wie geïnteresseerd is, mag mijn truien komen inspecteren.

Patrick
Oud 24 september 2010, 12:40   #8
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Kijk maar eens naar (kleuren)oorlogsfilms of militaire parades : het marineuniform is wel degelijk blauw en niet zwart (waarvan dacht je dat de benaming kwam).

In het Nederlands is de marine een onderdeel van de defensie, toch was het oorspronkelijk niet, toen het woord marine alleen "de schepen van een natie" betekende. In het Middelnederlands betekende marine zelfs slechts "waterkant of zeekust".

De naam van de kleur komt van de marine en niet omgekeerd. Maar dit heeft natuurlijk niks met deze discussie te maken.

Maar goed ik ben dan ook maar een zoetwatermatroos. Patfey daarentegen ....
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 12:45   #9
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Ik denk dat het allemaal met fotografie, belichting, flits, afdrukken enz ... te maken heeft. Denk maar aan de "zwarte" Wiel's-Groene Leeuw-truien.

Trouwens er zijn er die beweren dat de Carpano truien ook blauw/wit zijn en dit op basis van een foto uit een of andere prentenreeks.En zijn die truien niet gebaseerd op de Juventus voetbaltruien die zwart-wit zijn.

Conclusie : seeing is believing zoals Patrick stelt maar dan wel in real.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 14:05   #10
Stayer
Een winnaar

Standaard Molteni trui

De discusie over de donkerblauwe - zwarte band (op de bruine trui) zal altijd blijven bestaan vress ik, op deze trui lijkt het op het eerste zicht ook zwart, maar kijk je naar de linkermouw zie je een blauwe tint.

PS : @ Moderator
Kunnen de bijdragen in dit oorspronkelijke draadje "Goudsmit Hoff" over Molteni en de Molteni trui worden afgeslitst in een afzonderlijke thread (draadje), dit zou over dit onderwerp wel wat overzichtelijker zijn ?

Reageren

Discussietools

Regels voor berichten