WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Boeken

Reageren

Discussietools
Oud 18 januari 2006, 18:47   #1
Een gast
Een winnaar

Leeftijd: 70
Standaard

Er zijn nu een 3 of 4 tal nummers verschenenvan de wielergazet wat vinden jullie van de krant???? Graag eens jullie gedacht
Een gast is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 18:53   #2
Marc
Elite

Leeftijd: 57
Standaard

Hallo

Ik vind in elk geval dat de retrorubriek veel meer ruimte zou mogen krijgen. Voor de rest heb ik nog geen tijd gehad om de nummers ook al effectief van a tot z te lezen.
Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 20:20   #3
ULSEN
Kampioen

Leeftijd: 69
Standaard

Prima krant. Daar kan geen dagblad tegen op. Als de kalenders voor heel België en Nederland en de wedstrijdverslagen en uitslagen ook zo uitgebreid aan de beurt komen, dan kunnen we spreken van een topper op wielergebied. Ik heb er 60 Euro voor betaald en in Nederland zit er 1,56 Euro porto op voor 52 nummers. Rara hoe kan dit? Moet men het voornamelijk hebben van reclame en kioskverkoop of is deze prijs een lokkertje, wat in eerste instantie geld kost?
ULSEN is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2006, 20:29   #4
Jaak
Kampioen

Leeftijd: 60
Standaard

Dag,

Ik vindt het ook een prachtig initiatief. Ik zat zo ook eens te bedenken dat het ook zou prachtig zijn als zij de legendarische wielerencyclopedie van Sport 80 zouden terug opnemen.

Jaak
Jaak is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 00:37   #5
JosR
Junior

Leeftijd: 60
Standaard

Ook ik kan me aansluiten bij de voorstanders van wielergazet, alle lof
aan de makers. Voor mij is een dergelijke krant zeker net zo waardevol
als een duur glossy magazine.
Ook de opmerking van Jaak betreffende het opnemen van de
wielerencyclopedie juig ik zeker toe, eeuwig zonde dat dit toen
is gestopt toen Sport'80 er mee ophield.

Groeten

JosR
JosR is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 14:28   #6
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Ik vind de Wielergazet vergelijkbaar met het Duitse Radsport en dat is zeker niet negatief bedoeld want Radsport is een uitstekend weekblad.

Ik sluit mij dus aan bij alle lof die mijn voorgangers reeds gaven.

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 15:13   #7
Siriki
Elite

Leeftijd: 58
Standaard

Hallo,

Fijne start genomen, maar in nr.3 toch al artikels die overgenomen werden van teletekst of de site van Sporza of Sport.be of de krant Het Nieuwsblad die allen de zelfde fout bevatten dat Russel Van Hout op zoek is naar een Team voor 2006.

Op de UCI lijsten stond hij reeds op 10/1 ingeschreven bij het SAVING&LOANS CYCLING TEAM (continentale ploeg) en het kampioenschap werd 14/1 verreden.

Dus overgenomen info eens nakijken.

Naar de desbetreffende sites werd een mailtje gestuurd maar geen enkele zette de fout recht.

Maar voor rest een prima krant.

groeten

Filip Peeters
Siriki is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 19:36   #8
Jozef Hamels
Moderator

Standaard

Dat een Wielerencyclopedie opnemen niet zo eenvoudig is, zagen we in Sport 70.

In 1971 begon men met die Encyclopedie en in 1987 waren ze tot Lubberding gekomen.

Men moest dus nog de letters M tot Z afwerken. De helft was dus toen klaar.
Inmiddels waren er al een pak nieuwe renners A - L gekomen + aanvullingen.

Het dus een opdracht die 30 jaar of meer kan duren, voorwaar geen leuke opdracht voor een nieuwe blad.

Jozef
Jozef Hamels is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 23:41   #9
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 65
Standaard

Tja, en wie zou dan zo'n Encyclopedie moeten maken. Het gaat om de uitslagen en het verhaal. Als ik hier bij Wielerarchieven kijk, ken ik een aantal mensen die in het bezit zijn van bijzondere gegevens, van mensen die nog steeds aan research doen op alle gebied van shirts tot ploegen tot wedstrijden tot verhalen. Wij op deze site proberen elkaar steeds aan te vullen en ik merk gelukkig weinig terughoudendheid.

In een krant zou het evenwel weer één stuk worden. Dan is mijn vraag krijgen wij dan wat we willen. En .. is dat voor de Wielergazet reden om te publiceren ? De krant moet wel economisch haalbaar blijven.

Overigens moeten we de gegevens van Sport 70 en 80 niet overdrijven. Er werd ook dikwijls weinig informatie gegeven met veel woorden met name van renners van wie men weinig wist. Als ik naar de gegevens kijk, dan voel ik me weer die beginneling met mijn eigen archief: wat weten die mannen veel. Maar als ik de informatie nu lees, betwijfel ik dat. Speelt de jeugd ons parten ? Ik wil daarmee niet zeggen dat de encyclopedie van Sport 70 niets was. Ik werd erdoor geïnspireerd vooral door de artikels over langere tijd bijv. over Noël Foré.

Onderzoek naar gegevens is het allerbelangrijkste voor een encyclopedie. Volgens mij als je een aantal van ons zijn gang laat gaan kunnen wij als wielerarchivisten zelf een krant maken, maar zitten de abonnees van de Wielergazet op een encyclopedie te wachten ?

Ik heb in feite ook ooit Michel De Sutter aangeraden een losbladige encyclopedie uit te geven i.p.v. de drie delen die er nu liggen.

Ik wacht overigens nog tot het wegseizoen met mijn oordeel over de gazet. Ik zie hem graag wat internationaler, maar dat kan niet tijdens het veldritseizoen, want het zijn de Belgen die domineren en zij krijgen dus terecht veel aandacht.

De levering van de Wielergazet richting Nederland is overigens uit de kunst.

Ergo: retroverhalen c.q. wat mij betreft OK, maar zal het de verkoopcijfers van de gazet verbeteren ? Het gaat toch om behoud van de gazet in deze tijd van internet. Het moet economisch haalbaar blijven.

Groetjes,

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2006, 23:48   #10
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 65
Standaard

Oeps, nog even iets vergeten. Weet iemand wat op dit de oplage is van de Wielergazet ? Ulsen raakt daar een punt met zijn eerste abonnement. Ik hoop dat de Wielergazet levensvatbaar kan blijven.

Enne .. eindelijk in het laatste nummer wat meer aandacht voor het dameswielrennen, want dat schoot echt te kort bij mijn geliefde zuiderburen.

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten