Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Chronologie van een afscheid

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door odul Bericht weergeven
    Allen , ik zie een passage in het boek Merckx Half Man, Half Bike. Met auteursrechten beschermd. Kan geen copy paste doen. maar geef in google Montauroux + Merckx in en je komt op de opgave in Montauroux volgens mij ...? Montauroux het dorp waar Marc Uytterhoeven al eens aanwezig is.
    Groeten.
    Dat is het probleem. Ook al ben ik in het algemeen geen fan van William Fotheringham, zijn Merckx biografie is top. Terwijl hem dikwijls verweten wordt geen liefde te hebben voor zijn onderwerp (maar dat verwijt geldt absoluut niet voor dit boek, integendeel), is hem nooit verweten slechte research te doen en boeken vol factuele fouten af te leveren.

    Maar tot hiertoe vinden we nergens een bevestiging van die deelname, al zeker niet in wat we van de toenmalige pers terugvinden. Andezijds is Fotheringham niet erg precies in zijn passage, hij spreekt over "probably" en citeert dan een getuige. Jan en mezelf (en ieder ander die al geprobeerd heeft een boek of een artikel te schrijven op basis van gesprekken met renners) weten jammer genoeg wat de nauwkeurigheidsgraad van herinneringen van oud renners is.

    Het mysterie blijft dus.
    Laatst bewerkt door patfey; 05.02.2016, 21:50.
    Patrick

    Opmerking


      #17
      Ik vind ook dat dit geen echt bewijsstuk is. Ik heb nog altijd mijn twijfels of hij deelnam in Montauroux.

      het zou toch wel verwonderlijk zijn dat de Belgische kranten (akkoord, we kunnen enkel HBvL raadplegen) hier geen aandacht zouden aan besteed hebben.

      Het kan natuurlijk wel zo zijn, maar graag beter bewijs.

      Opmerking


        #18
        Bonsoir
        Eddy n'a pas participé au GP de Montaurous ni au Het Volk, il y a quelques d'erreurs et beaucoup de courses non mentionnées dans le livre Homme et Cannibale.
        amicalement
        Antonio

        Opmerking


          #19
          Ik zie hier nergens vermeld staan dat Merckx zou deelnemen aan de Ronde van de Middellandse zee (Tour Méditerranéen), maar daarvan afzag, een dag voor de start, wegens ziekte.

          Montauroux werd tijdens die ronde verreden. Dat maakt het meer aannemelijk (maar het is geen bewijs) dat Merckx niet in Montauroux is gestart.

          Opmerking


            #20
            Voor mijn Merckx-biografie heb ik uiteraard veel kranten gelezen. Ik weet heel zeker dat hij niet heeft deelgenomen aan de Omloop Het Volk. Hij had last aan de dikke darm. Voor 'Mannen tegen Merckx' en overgenomen in de biografie zei Joseph Bruyère dit: ‘Op het trainingskamp zat
            hij erdoor. Na afloop keerde hij met het vliegtuig
            terug, omdat hij zich wou sparen. De rest van de
            ploeg was met de auto twee dagen onderweg
            naar België. Ik mocht met Eddy mee in het vliegtuig,
            omdat mijn vrouw elk ogenblik kon bevallen.
            Terug in België bleef Eddy sukkelen. Hij nam uiteindelijk
            niet deel aan een groepstraining voor de
            Omloop Het Volk. Hij had last van een dikkedarmontsteking. Ik heb hem toen naar huis gebracht.
            Het was stil in de auto. Ik probeerde hem aan de
            praat te krijgen, maar hij zei niets.’

            Opmerking


              #21
              Als Rik in zijn biografie Montauroux vermeld met opgave, ga er maar van uit dat het klopt. Eddy heeft thuis met de hand geschreven overzichten met elke wedstrijd die hij elk seizoen gereden heeft. Rik zal die zeker geraadpleegd hebben. Eddy heeft ze mij ook getoond.

              Opmerking


                #22
                Lucien van Impe beschrijft in zijn biografie ook het laatste seizoen van Merckx, pag. 48.

                Hierin meldt hij opgaves in Montouroux en de omloop.

                Opmerking


                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bart den Blanken Bericht weergeven
                  Lucien van Impe beschrijft in zijn biografie ook het laatste seizoen van Merckx, pag. 48.

                  Hierin meldt hij opgaves in Montouroux en de omloop.
                  Maar vermits we bewijs hebben dat hij niet startte in de Omloop, en Van Impe daar al fout is, is dit voor mij geen bewijs voor Montauroux.
                  Patrick

                  Opmerking


                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door johny Bericht weergeven
                    Als Rik in zijn biografie Montauroux vermeld met opgave, ga er maar van uit dat het klopt. Eddy heeft thuis met de hand geschreven overzichten met elke wedstrijd die hij elk seizoen gereden heeft. Rik zal die zeker geraadpleegd hebben. Eddy heeft ze mij ook getoond.
                    Tja, maar Rik zet ook foutief een opgave voor de Omloop, waar het ging om een niet-deelname. Dus?
                    Patrick

                    Opmerking


                      #25
                      Ik heb in de pers ook nergens over een opgave in Montaroux gelezen.

                      In de Omloop is Merckx door ziekte nooit gestart.

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X