Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Mondialisering : De Realiteit ?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Mondialisering : De Realiteit ?

    http://www.sporza.be/cm/sporza/wielr...ens_louisville

    Volgens Rik Vanwalleghem moet de Ronde Van Vlaanderen wedijveren met wedstrijden zoals de Tour of California om zijn plaats aan het wielerfirmament te behouden.
    De mondialisering van de wielersport mag niet ten koste gaan van de grote Europese koersen die de sport groot gemaakt hebben.

    Koesteren , beschermen en behouden : dat zou de leuze moeten zijn.

    #2
    Alsof dat de Belgische American football wedstrijden de plaats zouden innemen van de Super Bowl.
    Of ons honkbalteams zouden mogen meedoen met de Amerikaanse.

    Dat is toch raar dat wij ons altijd moeten aanpassen. Als er hier iemand op superniveau wil honkballen gaat ie naar Amerika. Wel als de Amerikanen superwielrennen willen zien of doen moeten ze maar naar hier komen.

    Er zijn 4 grandslamtoernooien in het tennis. Denkt men nu dat er ooit een vijfde zal mogen bijkomen in bv China?

    We zijn een klein landje en we gedragen ons toch zo vaak als kleine mensen. Trots zouden we moeten zijn op onze Ronde van Vlaanderen zoals ze tot nu toe was.

    Opmerking


      #3
      Jullie verdenken Vanwalleghem (mijnheer Centrum Ronde van Vlaanderen) toch niet van onpartijdigheid ind eze discussie?
      Patrick

      Opmerking


        #4
        Absoluut niet. Het is een ex-journalist en die zijn per definitie onpartijdig.

        Opmerking


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bericht weergeven
          Absoluut niet. Het is een ex-journalist en die zijn per definitie onpartijdig.
          Jan, je weet dat ik graag moeilijk doe, dus wijs ik je maar meteen op een inconsistentie in je reactie.

          Je zegt eerst dat je hem absoluut niet van onpartijdigheid wil beschuldigen, maar je voegt daar meteen aan toe dat hij als ex-journalist per definitie onpartijdig is.

          Wat is het nu, je moet wel kiezen (van iemand uit het hoger onderwijs verwacht ik dat hij de valstrikken in een zin of vraag meteen doorziet, of is het peil echt zo gezakt?).
          Patrick

          Opmerking


            #6
            Mijn opmerking was ironisch bedoeld waardoor dat de zogenaamde inconsistentie geen inconsistentie meer is natuurlijk.

            Wij gebruiken ironie in het hoger onderwijs. Het moet niet altijd saai zijn hé. En soms moeten ze eens nadenken over hetgeen we zeggen en hoe we het zeggen.

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Steponas Bericht weergeven
              [
              De mondialisering van de wielersport mag niet ten koste gaan van de grote Europese koersen die de sport groot gemaakt hebben.

              Koesteren , beschermen en behouden : dat zou de leuze moeten zijn.
              Maar ook renoveren. Stilstaan = Achteruitgaan. California is wat dat betreft een pracht voorbeeld, hoe die koers in 3j is uitgegroeid. Ook Bejing is voor mij een goed idee. Nu is het natuurlijk nog puur artificieel maar binnen een jaar of 10 zie ik al veel meer aziaten rondrijden en tel daar de commerciele mogelijkheden bij en je kan die markt niet aan je neus laten voorbijgaan. Hoeveel amerikanen/australiers reden er circa 20-30j geleden rond in Europa en viceversa.

              Opmerking


                #8
                Verbeteren om te verbeteren vind ik toch geen goed idee. De wielersport haalt haar bestaansrecht uit traditie, dus beter daar niet te veel mee knoeien en oppassen met al dat marketingdenken.
                Patrick

                Opmerking


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door JPDS77 Bericht weergeven
                  Maar ook renoveren. Stilstaan = Achteruitgaan. California is wat dat betreft een pracht voorbeeld, hoe die koers in 3j is uitgegroeid. Ook Bejing is voor mij een goed idee. Nu is het natuurlijk nog puur artificieel maar binnen een jaar of 10 zie ik al veel meer aziaten rondrijden en tel daar de commerciele mogelijkheden bij en je kan die markt niet aan je neus laten voorbijgaan. Hoeveel amerikanen/australiers reden er circa 20-30j geleden rond in Europa en viceversa.

                  De vraag is, wordt het wielrennen populair in die nieuwe streken. Dat is voor mij de enige graadmeter.
                  Als je over Amerika spreekt. Vergeet het maar. Daar zijn het de vier grote sporten die de dienst uitmaken plus olympische spelen en enkele individuele sporten als golf, tennis, NASCAR, Indy 500.
                  Het WK voetbal in 1994 heeft de populariteit van het mannenvoetbal absoluut niet omhooggestuwd. Daar wordt het geassocieerd met vrouwen, het is dan ook een sport voor pussies.
                  Het hardrijden op de schaats heeft absoluut geen boost gekregen na de successen van Eric Heiden en de wielrennerij kent ookl nog steeds geen echt grote populariteit ondanks Greg Lemond en Lance Armstrong.

                  China zou wat anders kunnen zijn en Australie wellicht ook.

                  Gerrit

                  Opmerking


                    #10
                    Hetgeen waar ik zoveel moeite mee heb is dat men de zaken ten koste van alles zo wil forceren.Wedstrijden als Peking worden meteen bij de eerste organisatie gebombardeerd tot de voornaamste categorie zonder ooit bewezen te hebben dit waard te zijn.Hetzelfde met de wedstrijden in Montreal en Quebec(zullen best wel pittige wedstrijden zijn maar men bouwt kunstmatige klassiekers).De Tour Down Under is een ander verhaal en heeft zijn waarde bewezen.Men kan echt niet meer om Australië heen als wielerland zoals bewezen op de laatste WK's.Ook het toekennen van overzeese kampioenschappen wil men persé forceren.WK veldrijden in Bahrein niks meer van gehoord en gelukkig maar.Nu blijkt ook de organisatie in Amerika in de problemen te komen.Hetzelfde voor het weg WK in Oman en Canada die beiden afhaken en het dan maar aan Amerika overlaten.Ook de toekenning van WK tickets is echt bij de haren gegrepen.De toplanden moeten plaatsen inleveren en voor wat?Mondialisering?De kwantiteit stijgt maar de kwaliteit absoluut niet.Een derde van het peloton doet totaal geen belletje meer rinkelen. De Deelname van Burkina Fasso was een paar jaar terug geen succes. Dit jaar zes man voor Marokko op het makkelijkste parcours in jaren ook niet(gaven allen op) en dit terwijl wielerlanden als Denemarken en Zwitserland met evenveel of zelfs minder deelnemers mogen starten.kom nou.Eritrea nooit uit de laatste tien weggeweest.Inderdaad bij de beloften deed een van hun renners hartstikke zijn best maar zoals ik al zei is Kopenhagen echt niet representatief te noemen.Uiteraard ieder zijn mening maar het moge duidelijk zijn dat ik totaal geen hoge pet op heb van de zogenaamde mondialisering.Traditie en nogmaals traditie is voor mij van erg groot belang in de wielersport en dat is men echt aan het vergeten.Ik zie dan ook met lede ogen toe hoe men ook stilaan het Wk verneukt door het zo typische circuitwielrennen stilaan af te bouwen.Vorig jaar 70 km,dit jaar 25 km en volgend jaar zelfs al 100 km (en al is dat dan in Limburg)alvorens men het publiek geeft waar het recht op heeft en men eindelijk op het wkcircuit belandt waar het echte wk thuishoort met minstens een en liefst twee stevig bekalkte hellingen waar men iedere ronde reikhalzend naar de renners zit uit te kijken.Tot overmaat van ramp wil men dan ook nog een draak van een ploegentijdrit met merkenploegen opnemen in het programma met een duidelijk verborgen agenda nl het wegwk ook met merkenploegen organiseren.Voor mij hoeft het vanaf die dag dan ook niet meer wat mijn favoriete wedstrijd betreft.

                    Opmerking


                      #11
                      Hoe zo dan verbeteren ?
                      Proloog Giro d'Italia destijds in Luik op een veel te klein parcours.
                      Proloog Tour in Rotterdam idem (Nederlanders hadden niets geleerd)
                      Dat betekent dat je het volk bijna niet kwijt kunt.
                      Soms staat het rijen dik en kun je niets zien.
                      Volgens mij gaat dat ook voor de R.v.Vlaanderen gelden

                      Proloog Vuelta in Assen op circuit: daar stond je weer té ver van de renners.

                      Het draait hier alleen maar om geld en VIP-arrangementen en dat heet modernisme. Jullie kennen toch ook de kreet: het gaat alleen om vooruitgang, stilstand betekent achteruitgang: zie de economie.

                      Bovendien wordt het publiek volgzamer en volgzamer: het is belangrijker aanwezig te zijn geweest dan daadwerkelijk iets gezien te hebben.

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door de polle Bericht weergeven
                        Hetgeen waar ik zoveel moeite mee heb is dat men de zaken ten koste van alles zo wil forceren.Wedstrijden als Peking worden meteen bij de eerste organisatie gebombardeerd tot de voornaamste categorie zonder ooit bewezen te hebben dit waard te zijn.Hetzelfde met de wedstrijden in Montreal en Quebec(zullen best wel pittige wedstrijden zijn maar men bouwt kunstmatige klassiekers).
                        Eind tachtiger begin negentiger jaren was er al een GP des Ameriques in dezelfde regio. Dat was toen een Worldcup wedstrijd, ongeveer hetzelfde niveau als nu de Pro tour. Toen stierf het een plotselinge dood.
                        Waarom zouden de huidige wedstrijden een langer leven beschoren zijn.
                        In wielerland Engeland (maar dan alleen de baan) in de Wincanton Classic ook zoiets overkomen.
                        Zelfs in gevestigde wielerlanden is de UCI bezig met het kapot maken van de traditie. Hamburg en Plouay ten koste van de Henninger Turm en Paris-Tours.
                        Ik vraag me nog altijd af hoe Plouay aan die status is gekomen.
                        De media (ik heb er nog nooit TV beelden van gezien) hebben ze gelukkig nog niet mee gekregen.
                        Als ze dan toch een klassieker in een overzees gebied. Wat te denken van Melbourne-Warnambool.

                        Traditie en nogmaals traditie is voor mij van erg groot belang in de wielersport en dat is men echt aan het vergeten.Ik zie dan ook met lede ogen toe hoe men ook stilaan het Wk verneukt door het zo typische circuitwielrennen stilaan af te bouwen.Vorig jaar 70 km,dit jaar 25 km en volgend jaar zelfs al 100 km (en al is dat dan in Limburg)alvorens men het publiek geeft waar het recht op heeft en men eindelijk op het wkcircuit belandt waar het echte wk thuishoort met minstens een en liefst twee stevig bekalkte hellingen waar men iedere ronde reikhalzend naar de renners zit uit te kijken.Tot overmaat van ramp wil men dan ook nog een draak van een ploegentijdrit met merkenploegen opnemen in het programma met een duidelijk verborgen agenda nl het wegwk ook met merkenploegen organiseren.Voor mij hoeft het vanaf die dag dan ook niet meer wat mijn favoriete wedstrijd betreft.
                        Ik hoop niet dat je gelijk krijgt ivm die verborgen agenda.
                        Ik moet overigens nog zien dat die wedstrijd een succes wordt. Ik denk dat de meesten de voorkeur geven aan de individuele wegwedstrijd.
                        Een vijftiental jaren geleden kon men er niet gauw genoeg van af komen.
                        En in de worldcup was het vaak ook al een zorgenkindje om een representatief veld op de been te krijgen.

                        Opmerking


                          #13
                          'k Heb hier in Frankrijk veel tijd om na te denken...;-)

                          Ik vind dat in heel deze discussie een belangrijke vraag niet gesteld werd : hoe komt het dat mensen als Wouter Vandenhaute en achterban de kans krijgen om "grote" wedstrijden op te kopen ? Dat zal toch ook niet van weelde zijn zeker ? Waar stonden LBL en Waalse Pijl zonder ASO ?
                          Kan hier iemand op dit forum met kennis van zaken spreken over de budgetten waarover dergelijke organisaties gaan ? Hoelang gaat Gent-Gent nog bestaan ? Een heel jaar bedelen voor sponsors...
                          De tijd dat men voor 150 bef een hele avond sport kon zien in het sportpaleis is voorbij. Hoeveel "wielerliefhebbers" zouden nog naar een profkoers gaan als ze 25 euro inkom moesten betalen (nochtans de prijs van een gemiddeld inkomticket, zonder parking en drank, in eerste klasse van het voetbal). Als men bepaalde voetbalwedstrijden wil zien op TV moet men er ook voor betalen. Ik vind dat min of meer normaal. Voor niets gaat de zon niet op. Ik begin zo te denken dat niet "de muur" het struikelblok is in heel het rvv-verhaal, maar eerder de VIP-tenten. Ik denk dat dit nochtans een logische evolutie is. Op de tennistornooien en F1 zitten ook grotendeel Vips. Het is de enige manier om rond te komen. Ik zou niet inzien waarom dat in de wielersport anders zou zijn. Als ik "echt" op de patersberg wil staan volgend jaar, zal ik er wel voor betalen, en... de wrakken bijeenborstelen. Want dat er iets te zien zal zijn staat buiten kijf. Iemand die fietst weet dat de patersbeg 10x zwaarder is dan de muur.
                          Ik ga eens cru zijn : als veel koersen inkom zouden vragen zoals in het voetbal (en niet de 9 of 10 euro zoals in het veldrijden) komen er nog 10 % "wielerliefhebbers" kijken. Het is nu soms al teveel om een deelnemerslijst te kopen aan 2,5 euro.
                          Kortom beter een parcourswijziging dan helemaal geen koers. In de toekomst zullen vele wedstrijden het licht zien en terug verdwijnen : bij de gratie van geldschieters. En in China zit momenteel veel geld, dus... renners, allen daarheen.

                          Ik weet dat ik hiermee lijnrecht inga tegen de algemene opinie, maar dat is niet de eerste keer...;-)

                          Opmerking


                            #14
                            Ik besef inderdaad dat ook de wielersport mee moet evolueren met zijn tijd maar als dat dezelfde weg opgaat zoals het voetbal hoeft het voor mij niet meer. Tot enkele jaren geleden kon je om 6u 's avonds nog beslissen dat je naar een eerste klasse -wedstrijd ging kijken en dan is men begonnen met de fankaart, de voorafinschrijvingen , de verplichte plaats ( zelfs als neutrale toeschouwer), de tribunes niet meer kunnen verlaten voor de rust ( ook in tweede klasse als er geen 200 toeschouwers waren!) enz. Voetbal is zodanig geproffesionaliseerd dat er echt niks meer aan is, dat de definitie van een clubspeler betekent dat je als dusdanig beschouwd wordt als je het seizoen eindigt bij dezelfde club als waar je het seizoen begon. Waar traditierijke clubs gekocht worden met petrodollars of nog erger door maffieuze personen met veel te veel geld van dubieuze oorsprong. Waar grote maar erg verlieslatende clubs door de overheid moeten worden gered terwijl ze ondertussen spelers tegen onfatsoenlijke bedragen blijven kopen om ze vervolgens bij een andere club te dumpen.De columns van Jan Mulder in Humo beschrijven op een weergaloze manier deze trends.
                            Ikzelf ga een tiental keer per jaar naar een veldrit en merk nu al een bepaalde evolutie waar je als gewone betalende toeschouwer niet meer fatsoenlijk in de aankomstzone en op de cruciale punten geraakt ( en die vips betalen meestal niet zelf maar één of andere firma, die dat kan aftrekken van de belastingen en dus betaalt die gewone toeschouwer tweemaal). Er wordt bij het ontwerpen van de parkoersen meer rekening gehouden met de standplaats van de VIP -tenten en parkings dan met het algemene comfort van de betalenden en nemen die VIP -tenten en parkings de plaats in van het eigenlijke parcours ( zie het belachelijke Wereldbekerparcours van Zolder waar je behoudens in de tribunes en op een paar plaatsen ofwel niet kan of mag komen). Nee geef mij maar de koers zoals ze nu nog is, waar de renners nog benaderbaar zijn en waar vooralsnog de sport een even grote rol speelt als de - inderdaad noodzakelijke - commerciële aspecten ervan!

                            Opmerking


                              #15
                              Ik heb er geen probleem mee dat organisaties (AMO, WVDH) de eigenaars vanw edstrijden zijn en er geld mee verdienen. Ik heb er wel problemen mee dat ze idiote dingen doen en die proberen te verkopen met argumenten als "mondialisering" en "stilstaan is achteruitgaan".
                              Ik heb vooreerst mijn twijfels over die mondialisering en ga helemaal niet mee met kunstmatig opgeklopte wedstrijden. Wielrennen is geen formule I en zal het ook nooit worden. De wielersport vindt maar zijn bestaansrecht in zijn traditie, niet in innovatie. Als je wil innoveren, dan rijd je met auto's of moto's, niet met fietsen.
                              Met de vIp arrangementen, toegangsgeld betalen of pay per view op TV heb ik ook geen problemen, wel met de verloedering van wedstrijden en tradities. De Muur maakt deel uit van de historiek van de RVV en moet deel uitmaken van ehr parkoers (waar is al minder belangrijk). De patersberg in de finale, geen probleem, maar geen drie keren. Dat getuigt gewoon van gebrek aan gevoel voor traditie en van gebrek aan creativiteit. je meot de eigenheid van een wedstrijd respecteren, anders kan je ook al beginnen met de Poggio driemaal te laten beklimmen of driemaal door Arenberg en le Carrefour de l'Arbre te rijden. Waan zin? Juist, net zoals driemaal de Patersberg.
                              Tot slot, in China zit geld, dus allen daarheen? neen, de wielerrsport is Europees en dient dat de blijven, anders verliest ze contact met haar wortels en meteen haar bestaansrecht.
                              Patrick

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X