WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Boeken

Reageren

Discussietools
Oud 15 december 2005, 19:53   #1
Steponas
Een winnaar

Standaard

Is er iemand op het forum die dit boek al gelezen heeft ? Ik geloof dat het verleden week gepubliceerd is. Ik heb al een paar exemplaren van de uitgever besteld.
Steponas is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2005, 20:05   #2
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Ik heb het boek vorige week ontvangen, maar nog geen tijd gehad om het te lezen, enkel eens doorbladerd. Het is een kolossaal naslagwerk dat dagen leesvoer biedt! Ik vind het persoonlijk wel de moeite waard.
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 16 december 2005, 09:10   #3
Jaak
Kampioen

Leeftijd: 61
Standaard

Volledig met je eens, Hans. Als de inhoud even meevalt als de rest is dit echt een "wow" boek.

Jaak
Jaak is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2005, 23:16   #4
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Ik heb een voorpublicatie gelezen in Sport International over het WK 1978. Francesco Moser zou geflikt zijn door Gerrie knetemann. Knetemann zou genegen zijn geweest de koers wel te wilen verkopen. Knetemann heeft wellicht Moser in de waan gelaten dat hij hier wel oren naar had maar heeft nooit volmondig toegezegd. Volgens hem was er meer sprake van dat de winnaar zou betalen. De afloop kennen wen waarbij overigens gezegd moet worden dat Knetemann Moser (en daarmee de Italiaanse ploeg) wel degelijk heft betaald en daarvoor moest hij wel enkele financiële toeren uithalen. Dus wie is er eigenlijk geflikt.

Dit verhaal heeft overigens een voorgeschiedenis die toch wel een dubieus licht werpt op Moser's carrière. In 1976 werd Moser door Maertens verslagen. Om zijn prestige wat op te krikken was het doel om WK achtervolging te worden. Dit deed hij door Roy Schuiten in de finale om te kopen.
In 1977 won Moser de wereldtitel door Thurau om te kopen.

Ook zijn werelduurecord (dr. Conconi) is van een dubieus gehalte om van zijn Giro overwinning maar te zwijgen. Die is gewoon gestolen.

Natuurlijk was Moser een groot coureur, maar op diverse "grote" overwinningen valt veel aan te merken.

Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 11:11   #5
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Dat Knetemann Moser in de luren heeft gelegd door eerst toe te stemmen in een "afkoopsom" en nadien toch te gaan sprinten, lijkt nu wel vast te staan, cfr. de KRO-documentaire n.a.v. de dood van de Kneet en de getuigenis hierin vooral van Aad van den Hoek. Dat Knetemann achteraf Moser en de andere Italianen betaald heeft, komt hierin niet ter sprake, maar wél dat de Kneet - ondanks het feit dat hij een Hollander was - helemaal niet zuinig was: hij had vaak een "envelop" voor de verzorgers en de mécaniciens bijvoorbeeld.
Wat de zaak Moser-Thurau betreft, hier heb ik steeds gehoord dat Willy Jossart aan Thurau zou gezegd hebben dat hij geen wereldkampioen mocht worden omdat het IJsboerke-logo dan niet goed tot zijn recht zou komen op zijn trui. Ik heb het altijd een belachelijke verklaring gevonden, maar het dient gezegd dat de baas van IJsboerke (de baas van de fabriek dus) zeer sterk aan zijn logo gehecht was. Het was zelfs zijn betrachting zijn renners op de duur zonder het woord IJsboerke op de trui te laten koersen, het logo moest voldoende zijn. Hier staat dan weer tegenover dat de allereerste IJsboerke-ploeg (geleid door Rik Van Looy, weten jullie nog?) dat logo niet eens op de trui had...
Toch nog dit: onlangs vroeg Michel Wuyts zich af hoe Jartazi dacht reclame te maken op de kampioenentrui van Jonathan Page aangezien je met al die stars and stripes nauwelijks de naam van de sponsor kon lezen... En wat gebeurde? Page verloor het kampioenschap. Hij was ziek...
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2005, 14:33   #6
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Ronny De Schepper@19 Dec 2005, 11:11
Dat Knetemann Moser in de luren heeft gelegd door eerst toe te stemmen in een "afkoopsom" en nadien toch te gaan sprinten, lijkt nu wel vast te staan, cfr. de KRO-documentaire n.a.v. de dood van de Kneet en de getuigenis hierin vooral van Aad van den Hoek.
Ik heb de band er nog eens op nagekeken.
Aad van den Hoek zegt dit "Gerrie gaf hem min of meer akkoord maar zodanig dat hij ook nog een slag om de arm hield" en "Ja, rij maar, het komt wel goed".
Mogelijk kan dit gezien worden als een instemming, het hangt er van af wat Gerrie rechtstreeks tegen Francesco heeft gezegd. Wat hij tegen Aad heeft gezegd wordt door Aad mogelijk weer iets anders geïnterpreteerd.
In het Raleigh boek wordt gezegd door Knetemann "Moser dacht dat we een deal hadden: ik een zak geld en hij de titel. We hebben wel met elkaar gesproken, maar ik heb nooit gezegd dat ik akkoord was."
Ik weet niet of het relaas van Aad van den Hoek in het Raleigh boek. Zou wel interessant zijn.
Quizvraag. Moser heeft later nog eens een sprint verloren tegen een mindere sprinter. Dat was overigens een sprint-a-trois (met 2 sprinters) waarbij de non-sprinter met de buit ging lopen.
Welke klassieker en welke renners.

Gerrit Stevens
Oud 20 december 2005, 14:45   #7
Siriki
Elite

Leeftijd: 58
Standaard

Hallo,

Rv Vaanderen 1980 : Pollentier wint voor Moser en Raas.

En wat heb ik gewonnen???????

Groeten,

Filip Peeters
Siriki is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2006, 14:02   #8
Johan Hellemons
Junior

Leeftijd: 42
Standaard

Ik heb het boek net uit en ik vond het zeker de moeite waard om te lezen. De titel had echter ook wel Het geheim van Jan Raas kunnen zijn want het gaat erg veel over hem. Geeft waarschijnlijk aan wat zijn positie binnen de ploeg was. Binnen de koers bepaalde niet Peter Post maar Jan Raas wat er gebeurde, maar dit is waarschijnlijk al langer bekend.
Johan Hellemons is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2006, 22:04   #9
Gerrit Stevens
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Johan Hellemons@9 Jan 2006, 14:02
Ik heb het boek net uit en ik vond het zeker de moeite waard om te lezen. De titel had echter ook wel Het geheim van Jan Raas kunnen zijn want het gaat erg veel over hem. Geeft waarschijnlijk aan wat zijn positie binnen de ploeg was. Binnen de koers bepaalde niet Peter Post maar Jan Raas wat er gebeurde, maar dit is waarschijnlijk al langer bekend.
Post zorgde voor de juiste coureurs.
Zoals in de documentaire over Knetemann werd beweerd. De coureurs waren geen vrienden maar hadden wel respect voor elkaar. Toen de Raleigh ploeg uiteenviel in Panasonic en Kwantum Hallen etc. was dat respect min of meer verdwenen (ten minste zo ervoer ik het) en ging men tegen elkaar rijden in plaats voor de overwinning. Ëén van de dieptepunten (al zou je dat natuurlijk ook een meesterzet kunnen noemen) de kasseienetappe in de Tour van 1985 tussen Henri Manders en Teun van Vliet toen Manders geen kopwerk meer mocht doen en nog met de overwinning ging lopen ook, na een krampaanval van Van Vliet.
Was er zoiets ook niet tussen De Vlaeminck en Maertens.

Gerrit Stevens
Oud 13 januari 2006, 15:29   #10
George Andriesse
Elite zn Contract

Leeftijd: 73
Standaard

Goede middag,

Van mijn zoon kreeg ik dit boek en ik moet zeggen: Het is zeer de moeite waard. De uitvoering is uitstekend, het fotowerk goed en de schrijver heeft zich echt in de materie verdiept. Er zijn erg veel interviews aan de publikatie vooraf gegaan. Ik dacht aardig wat van het wielrennen te weten, maar in dit boek las ik veel voor mij onbekende zaken.
Ik vind het echt een aanrader en heb het boek dan ook genomineerd voor de Nico Scheepmaker Beker .
Indien jullie zelf een idee hebben voor een winnend sportboek kijk dan op :

http://www.nicoscheepmakerbeker.nl/
George Andriesse is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten