Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Jacques Sys Top 1000 van de Belgische wielrenners

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Jacques Sys Top 1000 van de Belgische wielrenners

    Ik kwam toevallig nog eens op het forum en las met veel aandacht de discussie omtrent de fouten in het boek van Joris jacobs. Ik heb dezelfde ervaring gehad met het boek van Jacques Sys. Een tijdje geleden kreeg ik van mijn jongste zoon het boek "cadeau.
    Ik vind het boek van Sys interessant , maar ik beschouw het zeker niet als een referentiewerk over het Belgische wielrennen. Daarvoor staan er net iets te veel onjuistheden in, die mits enige research makkelijk hadden kunnen vermeden worden. Ik geef enkele voorbeelden

    Op pagina 145 bij de beschrijving van Constant Van Impe lees ik letterlijk het volgende: "De ooms van Lucien - Remi, Achiel en Constant - reden ook, alleen zijn vader deed dat niet. Deze kwakkel werd destijds de wereld ingestuurd door Philippe Maertens,toen hij nog verslaggeving deed op VTM. Jozef Van Impe , de vader van Lucien, was in de jaren 1938,39 een verdienstelijk nieuweling die meerdere wedstrijden won.

    Nog zo'n flater van formaat. Op pagina 139 lees ik over Albert Ritserveldt: "In 1940 stond hij op het punt om weer Luik-Bastenaken-Luik te winnen, tot de Belgische ploeg door de oorlog en de militaire verplichtingen naar huis moest afreizen". L-B-L werd in 1940 zelfs niet gereden. De waarheid is dat in mei 1940 Ritserveldt aan de slag was (en net de zesde rit had gewonnen) in de Ronde van Catalonië, toen de Belgische renners teruggeroepen werden naar huis.

    Pagina 124. Over Edmond De Lathouwer. Hij kon niet rap genoeg van categorie veranderen en debuteerde in 1938 als prof met een tweede plaats in Gent-Wevelgem". De edities 1936 tot 1939 van Gent-Wevelgem waren voorbehouden voor onafhankelijken. De eerste editie voor profs was deze uit 1945.

    Pagina 239 over Clement Roman: "De Oost-Vlaming won in 1962 de Ronde van Vlaanderen voor B-renners... Het was de eerste en de laatste keer dat deze Ronde werd georganiseerd voor A- en B-renners." Mijnheer Sys, er zijn in totaal 10 (TIEN) edities van de RVV voor B-renners geweest met volgende winnaars: 1956 Georges Decraeye 1957 Albert Donker (Nl) 1958 Willy Gramser (Nl) 1959 Jo De Roo (Nl, later ook winnaar bij de A's) 1960Jozef Mariên 1961José Thumas 1962 Clement Roman 1963 Guillaume Demaer 1964 Frans Verbeeck en 1965 Gust Verhaegen .

    En uiteraard, mocht ook de klassieke kwakkel over de val van Vic Nuelant niet ontbreken (pagina 348). Volgens Sys, zoals volgens zovele anderen, viel Vic in de afzink van de Ventoux in de Tour 1970. Vic is niet in de afzink van de Ventoux, maar in de afzink van Sault naar Villes-sur-Auzon (de Gorges de la Nesque) gevallen. Dit was voor men de beklimming van de Ventoux zou aanvatten.Men is de Ventoux zelfs niet afgedaald dat jaar, want de aankomst was bovenop de top. Sys schrijft bovendien dat die rit verreden werd op 13 juli, dag op dag 3 jaar na de dood van Simpson. De rit werd wel degelijk verreden op 10 juli.

    Met andere woorden: een kanjer van meer dan 500 blz die mooi oogt, maar daarmee is alles gezegd.

    #2
    Hallo

    In een eerder bericht verwees ik ook al naar de foutieve informatie in het stukje over Marc Maertens. Daarin staat te lezen dat zijn broer Freddy in 1982 voor San Giacomo reed (dat was in 1980).

    Opmerking

    Bezig...
    X