WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Prentenreeksen / Publiciteitsfoto's > Publiciteitsfoto's > 1960 - 1969 > 1960

Reageren

Discussietools
Oud 6 juli 2008, 18:24   #1
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard 1960 Mercier filiaal L. Bobet-Hutchinson

Bobet L
Dupré
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Mercier filiaal L. Bobet-Hutchinson.JPG‎ (19,3 KB, 117x gelezen)
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2008, 19:16   #2
koos van winden
Een winnaar

Leeftijd: 72
Standaard

Jan, Als je bedoelt welke zijn er nog meer? :J. Bobet, A. Fontagneres,
C. Le Ber, S. Le Borgne, F. Pipelin, A. Rolland ,A. Quemere, M. Sandona.
koos van winden is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2008, 19:20   #3
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Koos,

Neen, dit zijn de enige twee nieuwe van dit jaar. In CdP stond er een hele studie van de kaarten van L. Bobet-Hutchinson.
Oud 6 juli 2008, 21:01   #4
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Als je echter zoals bij Mercier de lijn doortrekt en de kaarten van vorige jaren verder gebruikt, dan kom ik aan :

Bobet Louison
Rolland Antonin
Barbotin Pierre
Dupré André
Leborgne Simon (Onafhankelijke)

Renners waar geen kaart van bestaan :

Andrews John
Gouget Pierre
Champion Jacques
Bihouée Edouard
Abadie René (Onafhankelijke)
Velly Jo (Onafhankelijke)

Dus geen J. Bobet reed niet meer, A. Fontagneres zelfs nog geen onafhankelijke in 1960,
C. Le Ber reed niet meer in 1960, F. Pipelin enkel voor Mercier in 1960, A. Quemere zelfs geen onafhankelijke in 1960, M. Sandona enkel bij Mercier als onafhankelijke.
Oud 6 juli 2008, 23:53   #5
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan De Smet Bekijk bericht
Koos,

Neen, dit zijn de enige twee nieuwe van dit jaar. In CdP stond er een hele studie van de kaarten van L. Bobet-Hutchinson.
Ja, en die is heel accurraat, gebaseerd op geïdentificeerde kaarten en effectief behoren tot de ploeg. ik raad aan héélo voorzichtig te zijn met het gebruiken van dit zogenaamde "Mercier systeem". Volgens mij kreeg elke (juister "een aantal") renner bij het toetreden een aantal kaarten, een deel voor hem, een deel op niveau van de ploeg behouden, werden die bij zeges al eens aangevuld en heruitgebracht, maar werd er zeker niet elk jaar een herdruk gemaakt. Dus stellen dat iemand een kaart had in opeenvolgende jaren, gewoon omdat er een kaart bestaat en hij meerdere jaren bij de ploeg was, is op zijn minst dubieus.
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2008, 09:46   #6
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Patrick,

Een systeem is een systeem en dus onderhevig aan kritiek of opmerkingen. Als je zoals ik een klassement maakt per jaar en je dus "de foto's" en de renners van dat jaar wil groeperen is het een beetje raar dat b.v. bij 1964 er geen renners van Mercier in zitten of van Peugeot. Of dat je er enkel de nieuwelingen hun kaart in steekt.
Ik kan mij voorstellen dat voor de bekendere renners zoals bv Poulidor er geen gebrek was aan kaarten. Die kan je dus bijna jaar per jaar klasseren.Maar voor de kleinere renners dan weer niet. En wie was een kleinere renner? Waar trek je de grens?
Sommige renners hebben zelfs nu nog hun Mercier-kaarten (b.v. van Melckenbeeck kreeg ik er een aantal jaar terug nog een). Dus zo beperkt zal het aantal niet geweest zijn (al was hij geen kleine renner?).
Daarbij komt nog dat nu met het systeem van scans een afdruk maken maar een fractie is van het kopen van het origineel. Indien ik mijn klassement zou moeten aanleggen met originelen, dan zou ik het ook anders doen.

Eigenlijk kan ik (dus voor mijn klassement) als regel stellen : tot wanneer kan een kaart als "actueel" bestempeld worden?
-) of de renner stopt
-) of de renner verandert van ploeg
-) of de kaart verandert (palmares)
-) of de ploeg laat andere kaarten verschijnen.

Heden ten dage is dit natuurlijk veel makkelijker. In de jaren 40-50-60 en soms zelfs 70 is dit alles minder evident.

Er zijn er dan weer anderen die hun foto's klasseren volgens land en ploeg. Elk zijn systeem. Sommigen houden van bier, anderen van wijn.
Oud 7 juli 2008, 22:20   #7
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Jan,
Het gaat er ook over wat je doel is. Wil je voor elke renner per jaar een foto, ben je helemaal juist. Gaat het erover wanneer de kaart gedrukt is, dan wordt het twijfelachtig, ik denk niet dat er elk jaar herdrukken waren, maar hoet dat te weten (tenzij door een licht veranderede cadrage, maar zet er dan maar eens een jaar op).
Een vraag toch, gewoon volledig hypothetisch : stel dat een Molteni die in 1971 een kaart had, in 1972 nog bij de ploeg is, maar geen kaart heeft. Zou je dan beschouwen dat dien kaart uit 1971 ook bij 1972 hoort?
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2008, 23:29   #8
Jan De Smet
Super Moderator

Standaard

Molteni : ja en neen

En Molteni is inderdaad zo een komend probleem, evenals Peugeot, Pelforth, Caballero en ik vergeet er nog een paar.

De renner in kwestie zal ze in 1972 misschien nog wel uitgedeeld hebben. Maar ze behoort niet tot de reeks van 1972.

Maar in het geval van Mercier is het wel iedere keer dezelfde soort kaart. Terwijl b.v. bij Molteni de publiciteit wel eens durft veranderen.

Ik heb ondertussen mijn systeem (vanaf 1964) zo aangepast dat ik er in het vervolg tussen haakjes bijzet van wanneer de kaart in feite is.

Voor de Mercier-reeks mag iedereen tips geven om dit aan te passen op dezelfde manier. ik heb het verschijnen van die kaarten nog niet uitgezocht.

Voor L. Bobet waren er het er dus maar twee.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten