Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Jaap Huissoon overleden.

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Jaap Huissoon overleden.

    Op 30 mei 2018 is oud Nederlands wielrenner Jaap Huissoon overleden te Goes.

    #2
    Teletekst NOS meldt ook het overlijden van Mies Stolker.

    Opmerking


      #3
      Een kort overzicht van de carrière van Jaap Huissoon.

      Jaap Huissoon was 7 jaar actief als wielrenner: als nieuweling (1954), amateur (1955 t/m 1957) en beroepsrenner (1958 t/m 1960).

      In 1957 werd hij tweede in Olympia’s Tour. Hij won als lid RTC Theo Middelkamp uit Goes tweemaal de nationale clubkampioenschappen in 1957 (met Jaap Bruggenkamp, Jo de Roo, Piet Rentmeester, Theo van Wijchen en Miel Verstraete) en in 1958 (met Jaap Bruggenkamp, Jo de Roo, Piet Rentmeester, Henk van Hees en Bram van Sluijs).

      Als 21-jarige beroepsrenner reed hij in 1958 de Ronde van Spanje. Jaap reed in dienst van Daan de Groot. Het was erg warm (de temperatuur kwam bijna niet onder de 35 graden). “Als Daan de Groot tegen me zie dat hij dorst had, moest ik onmiddellijk drinken halen, vertelde Huissoon. Vaak vluchtte ik dan uit het groepje, waarin ik reed, weg en probeerde bij mensen, die met emmers waren langs de weg stonden, een fles te vullen. Soms stonden we met vijf man te wachten rond één emmer water om de fles onder water te dompelen en vol te laten lopen. Jaap Huissoon vond het bijzonder gemakkelijk, dat de meeste café’s in Spanje geen deur hebben. Als ik drinken moest halen en ik zag zo’n café dan reed ik met fiets en al door dat gordijn naar binnen, greep wat flesjes cola of ander vocht en reed door de achteruitgang weer weg (…).” (ZB, Krantenbank, PZC, 18 mei 1958, pagina 6). Daan de Groot reed de Ronde van Spanje niet uit, Jaap Huissoon wel. Hij eindigde als 44ste.

      Midden jaren zeventig werd hij fiesten- en framebouwer, eerst als hobby, later als beroep, onder zijn eigen naam: Jaap Huissoon Sport. Het merk en de zaak bestaat nog steeds (zie http://www.huissoonsport.nl/www.huis...home_page.html). Op deze website is onder het kopje “Jaap Huissoon” meer informatie over zijn loopbaan te vinden.
      Toegevoegde bestanden
      Laatst bewerkt door imanse; 02.06.2018, 13:46. Reden: verkeerd jaartal aangepast

      Opmerking

      Bezig...
      X