Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Super Database

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Super Database

    Beste leden van het Wielerarchievenforum,




    Sommigen van jullie hebben er mogelijk al van gehoord dat er een aantal mensen bezig zijn aan een groot project.

    Er is hier op dit forum al eens gesuggereerd om alle gegevens over het wielrennen elektronisch te verzamelen. Er werd toen heel wat over gediscussieerd maar het is nooit van de grond gekomen.

    Tot ergens begin mei 2009 een Oost en een West-Vlaming aan een ronde tafel met een kop sterke koffie begonnen te brainstormen. Om een lang verhaal kort te houden. Beiden besloten om een Super DataBase (SDB) te starten.
    Gezien bij discussies 2 personen tot een patstelling kunnen komen werd er, en ook om zijn expertise en zijn oorsprong, een derde persoon bij uitgenodigd. Een Nederlander (en eigenlijk een halve Vlaming) om het geheel neutraal te houden.

    Wij drieën, Willem Dingemanse, Bart Vancoillie en Jan De Smet zijn dus begonnen met de SDB.

    We weten dat het gevoelig ligt voor sommigen dat we hen niet uitgenodigd hebben om mee te doen. Maar deze eerste twee maanden toonden al aan dat 3 personen meer dan genoeg is om de structuur van de SDB uit te denken en op te zetten (het mailverkeer tussen Nederland, Zwevegem en Petegem bereikte soms hoge pieken).
    Meer mensen hierbij (de opzet en structuur) betrekken zou eindeloze discussies teweeg gebracht hebben en dat wilden we niet.

    De structuur ligt ondertussen vast. Ons project is (misschien te?) ambitieus.

    Alle renners (voorlopig vanaf 1946) met hun gegevens (Nationaliteit, geboorteplaats, geboortedatum, overlijdensplaats, overlijdensdatum, naturalisaties, familiebanden, bijnamen, ….)
    Alle ploegen (voorlopig vanaf 1946) met allerlei soorten wetenswaardigheden (truien, sponsors, sportdirecteurs, managers, fietsen, ….)
    Alle wedstrijden (voorlopig vanaf 1946) met erelijsten, zo volledig mogelijke uitslagen, parcours, "la petite histoire", ...
    Alle prentenreeksen
    Alle publiciteitskaarten
    Alle verzamelobjecten (sigarenbanden, postzegels, stickers, boeken, ...)
    ……
    Dit alles in één databank, met nog veel extra-sportieve informatie en weetjes.

    Jullie begrijpen dat dit werk een paar jaar in beslag zal nemen.

    Wij zijn nu bezig 23.000 namen van renners en hun gegevens te controleren (we zitten aan renner 700). Niet eenvoudig en tijdrovend.
    We komen veel situaties tegen van ontbrekende gegevens en tegenstrijdige gegevens.
    Vandaar dat we op zoek zijn naar contacten in het buitenland die ons kunnen helpen. We zoeken b.v. nog altijd een goed contact in Spanje.

    Niettemin weten we dat er op Wielerarchieven een massa kennis zit (de klassieke bronnen zoals Memoire de Cyclisme, de Wielersite, …..en de boeken Wereldencyclopedie Wielrennen, het boek over de Franse renners van Sergent, Con Ficha de la Española, Tutto il Ciclismo, Una Corso Lungo un Secolo, Patrimoine Cycliste du Grand Sud-Ouest, 100 jaar Wegrenners, de lijsten van Guy Crasset en het boek van Hugo Tack zijn natuurlijk reeds geraadpleegd). En dus willen we jullie hier ook bij betrekken. Van sommigen onder jullie kregen we al waardevolle informatie.

    Nu en dan zullen we (onder de naam SDBinfo) een aantal vragen lanceren waarover we uitsluitsel willen. Het voorbeeld van Rik Van Horenbeke en Patrick Salomein zijn mooie voorbeelden van hoe we foute gegevens de wereld uit kunnen helpen.

    Toch willen we één zaak op voorhand vastleggen. De structuur van de Database zal in principe niet meer veranderen. Suggesties zijn welkom maar eigenlijk beslissen wij drie over hoe de SDB opgebouwd wordt. Dit klinkt misschien hard maar het is de enige manier om vooruit te geraken.


    Tot slot nog dit. Iedereen die hulp verleent zal gecrediteerd (= zijn naam vermeld zien staan) worden in de SDB.

    Hopend op jullie medewerking.


    Bart, Willem en Jan

    #2
    Fantastisch nieuws Willem, Bart en Jan

    Hopelijke kunnen we soms eens een ontbrekend puzzelstukje aanbrengen.

    Proficiat met dit initiatief


    Filip.

    Opmerking


      #3
      Succes!

      Gaat het ook om amateurs/renners uit continentale ploegen?
      (ik zoek m.n. ploegsamenstellingen en info over kaartenreeksen van Nederlandse amateurploegen; die van profs zijn her en der wel min of meer op internet te vinden),

      groet,
      Jos van Nierop (jovanni)

      Opmerking


        #4
        Betekent dat ook de piste en hoe gaan jullie om met persfoto's ??

        Fer

        Opmerking


          #5
          Jan/e.a. Ik zal indien je dat wenselijk acht, mijn medewerking geven.
          Ik heb zeer veel: sigarenbanden. luciferetiketten, bierviltjes, postzegels etc.
          Uiteraard kan ik ook over de foto's heel wat inlichtingen geven. Koos

          Opmerking


            #6
            Jan,Willem en Bart.

            Een monnikenwerk staat op punt van beginnen of is eigenlijk al sluimerend een jaar bezig. Ik weet wat dat betekent,want ik ben er al een tijdje mee bezig !!!!!!

            En ja dat gaat zeker jaren duren, zoniet een decennia.

            Op mijn mederwerking kun je uiteraard rekenen, maar dat wisten jullie al.

            Heel veel succes
            Heb je info over publiciteitsmateriaal van de ploegen deel die met je medeverzamelaars, hier op WA of stuur ze naar : wielervelo@hotmail.com

            Opmerking


              #7
              Hallo,

              De doelstelling van deze database is een zo volledig en zo correct mogelijk overzicht te maken van het heren profwielrennen op de weg vanaf 1946.
              De basisregel is dat iedere renner die in de uitslag van een profkoers op de weg voorkomt, in de database zal opgenomen worden.
              En daar zullen ongetwijfeld pistiers, crossers en amateurs/onafhankelijken bijzitten.
              Maar de Amstel Bier ploeg uit de jaren 80 bijvoorbeeld zul je niet bij de ploegen/ploegsamenstellingen terugvinden.
              De renners uit de continentale ploegen worden opgenomen in de database, alsook de vroegere GS3-ploegen.

              De piste, het veldrijden, amateurs en ook dames staan al op de lijst voor een mogelijke uitbreiding.

              De persfoto's zullen opgenomen worden bij de fotoreeksen, voor zover die geen specifiek copyright bevatten waarvoor we geen toestemming tot gebruik hebben.
              Hoewel het de bedoeling is van iedere renner van ieder jaar een foto te hebben, gebruiken we geen foto's uit privé-collecties zonder toestemming van de auteur.

              Koos en Robèr, hartelijk dank voor jullie aanbod. Jullie zijn van het begin af al in onze gedachten geweest.

              mvg
              Bart, Willem en Jan

              Opmerking


                #8
                Uiteraard wil ik bij vragen van jullie kant (op deze site?) ook meewerken, alleen is zowel mijn kennis als mijn verzameling in vergelijking met die van o.a. Koos en Robèr (nog?) maar klein.

                Mijn vraag over (samenstellingen van) amateurploegen zal ik elders op Wielerarchieven stellen... zijn er geen overzichten, dan zal ik zelf moeten gaan spitten in oude Wielersports en Wielerrevues :-)

                Opmerking


                  #9
                  als ik kan helpen graag geen probleem
                  zaols foto's die ontbreken op de fotogalerij stel ik ze ter jullie beschikking

                  Opmerking


                    #10
                    Ook ik wil hier graag mijn medewerking aan verlenen.

                    Ik beschik over uitslagen van profswedstrijden en redelijk veel amateurwedstrijden vanaf 1974 tot en met nu.

                    Hoe is het de bedoeling dat dit gepubliceerd gaat worden? Op een website? In boekvorm?

                    In ieder geval een geweldig idee waaraan ik mijn medewerking graag verleen.

                    Mocht het nodig zijn beschik ik nog over redelijk veel foto's van coureurs, die ik zelf gemaakt heb.

                    Groet,
                    Bart

                    Opmerking


                      #11
                      Bedankt Bart,


                      We zullen je weten te vinden als het zover is.

                      Naar iedereen toe : We hebben nu alle renners gescreend waarvan de naam begint met een A. (En er staat nog veel open)

                      Met wat beginnersproblemen hadden we daar een 3 weken voor nodig. Omgerekend betekent dit dat met een beetje geluk we volgend jaar deze tijd de Z afgewerkt hebben

                      Dus al de rest (ploegen, wedstrijden, ....) zal pas vanaf dan echt gaan draaien (de namen zijn de kern van onze SDB).

                      Dus niet ongeduldig zijn


                      Jan

                      Opmerking


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bart den Blanken Bericht weergeven
                        Hoe is het de bedoeling dat dit gepubliceerd gaat worden? Op een website? In boekvorm?

                        Groet,
                        Bart
                        Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Als ik mijn medewerking verleen wil ik uiteindelijk ook over alle gegevens beschikken.

                        Kristof

                        Opmerking


                          #13
                          Jan, Bart en Willem,

                          Veel succes met de SDB en voor zover ik kan helpen steek ik graag een handje toe voor Belgische renners.

                          Groeten,

                          Marc

                          Opmerking


                            #14
                            En het SDB team heeft vanaf nu ook een eigen forumonderdeel met alles erop
                            en eraan.

                            Het is wel zo dat alleen het lid SDBinfo hierin nieuwe onderwerpen kan starten,
                            kwestie van alles een beetje overzichtelijk te houden.
                            Uitstelgedrag: alleen Robinson Crusoe had alles op Vrijdag gedaan

                            Opmerking


                              #15
                              Beste,

                              Ik ben bezig met een masterthesis over het wielrennen in de Kempen. Misschien kunnen we elkaar wel verder helpen als heb ik geen flauw idee wat voor informatie jullie kunnen gebruiken. Ikzelf zal veel archiefonderzoek doen en daar kan ik misschien op informatie stuiten die jullie kunnen gebruiken.
                              Ikzelf ben nog op zoek naar literatuur of andere gegevens over het wielrennen in de Kempen.

                              Met Vriendelijke Groeten,

                              Quincy Oeyen

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X