Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

1869

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    1869

    17-02 London - Brighton: Als dit de startfoto is waren er 5 deelnemers op een driewieler, 4 mannen en een vrouw. Ik heb mijn twijfels of de foto bij de "wedstrijd" hoort. John Mayall staat gekend als recordhouder en niet als winnaar. Sommige bronnen spreken van een reis van 3 fietsers, John Mayall, Rowley B. Turner en Charles Spencer. Ook dat klopt niet volgens mij. Voor mij is het een recordrit van John Mayall en geen wedstrijd.
    06-03 Liverpool - Waterloo
    05-04 Liverpool Road Race (Chester - Rock Ferry)
    Begin augustus Veurne - Adinkerke - Veurne - Adinkerke - Veurne
    07-11 Paris - Rouen
    30-11 Besançon - Baume-les-Dames
    12-12 Rouen - La Bouille

    Nog andere afstandswedstrijden? Dus meer dan 10km

    Kristof
    Flupke
    Super Moderator
    Laatst bewerkt door Flupke; 04.08.2020, 09:43. Reden: Aanvulling

    #2
    Volgens mijn gegevens op 5 april al een 22 km wedstrijd van Chester naar Rock Ferry, gewonnen door Henry W. Eaton.

    Opmerking


      #3
      Door het zoeken naar meer informatie over Chester - Rock Ferry en Henry W. Eaton ben ik er nu toch van overtuigd dat John Mayall niet alleen van start ging in London - Brighton. De tijd van de winnaar was waarschijnlijk belangrijker dan de uitslag van de wedstrijd. Misschien haakten de 2 andere deelnemers onderweg af. De wedstrijd is ook niet op een driewieler gereden. Klik

      Kristof

      Opmerking


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
        De wedstrijd is ook niet op een driewieler gereden. Klik
        Volgens mij werden de eerste pedaal-aangedreven driewielers pas in 1877 geïntroduceerd.

        Opmerking


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Stephko Bericht weergeven
          Volgens mij werden de eerste pedaal-aangedreven driewielers pas in 1877 geïntroduceerd.
          Ah ok, dan heeft de foto zeker niets te maken met 1869.

          Kristof

          Opmerking


            #6
            06-03 Liverpool - Waterloo
            1 Browne 8 mijl (12,872 km) in 44'

            Kristof

            Opmerking


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
              17-02 London - Brighton: Als dit de startfoto is waren er 5 deelnemers op een driewieler, 4 mannen en een vrouw. Ik heb mijn twijfels of de foto bij de "wedstrijd" hoort. John Mayall staat gekend als recordhouder en niet als winnaar. Sommige bronnen spreken van een reis van 3 fietsers, John Mayall, Rowley B. Turner en Charles Spencer. Ook dat klopt niet volgens mij. Voor mij is het een recordrit van John Mayall en geen wedstrijd.
              06-03 Liverpool - Waterloo
              05-04 Liverpool Road Race (Chester - Rock Ferry)
              Begin augustus Veurne - Adinkerke - Veurne - Adinkerke - Veurne
              07-11 Paris - Rouen
              21-11 Besançon - Baume-les-Dames
              12-12 Rouen - La Bouille

              Nog andere afstandswedstrijden? Dus meer dan 10km

              Kristof
              Uit de Badminton Library of Cycling. pagina 65
              "In 1869 Mr. Mayall, jun., after his early experiences with the bicycle, determined to ride to Brighton, and this he did on February 17th of that year.
              He started in company with some friends, but was the only one of the party who accomplished the feat. He reached the popular watering-place in about 12 hours; "

              Opmerking


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                Uit de Badminton Library of Cycling. pagina 65
                "In 1869 Mr. Mayall, jun., after his early experiences with the bicycle, determined to ride to Brighton, and this he did on February 17th of that year.
                He started in company with some friends, but was the only one of the party who accomplished the feat. He reached the popular watering-place in about 12 hours; "
                Het was dus een wedstrijd met slechts 1 aankomende renner, de 2 anderen gaven dus op.

                Kristof

                Opmerking


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
                  Het was dus een wedstrijd met slechts 1 aankomende renner, de 2 anderen gaven dus op.

                  Kristof
                  Ik zie het eerder als een prestatierit/tocht. Zoals in Nederland het voltooien van de Elfstedentocht in 1890 door Pim Mulier, die toen een gedetailleerd verslag van die tocht schreef.
                  Ik denk dat het niet te vergelijken is met Paris-Rouen.

                  Opmerking


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Stevens Bericht weergeven
                    Ik zie het eerder als een prestatierit/tocht. Zoals in Nederland het voltooien van de Elfstedentocht in 1890 door Pim Mulier, die toen een gedetailleerd verslag van die tocht schreef.
                    Ik denk dat het niet te vergelijken is met Paris-Rouen.
                    Het is zeker totaal iets anders dan de groots opgezette Paris - Rouen met heel veel deelnemers voor die tijd. London - Brighton kan misschien gezien worden als een weddenschap tussen 3 vrienden wie nu eigenlijk het beste kon fietsen.

                    Er waren 3 renners aan de start, dus een zuivere prestatierit was het niet. Het was ook geen fietsreis want er is sprake van een winnaar/recordhouder.

                    Kristof

                    Opmerking


                      #11
                      London - Brighton
                      "On Wednesday, February 17th, Mayall, Rowley B. Turner, and Charles Spencer, all three on velocipedes, started from Trafalgar Square for Brighton. The party kept together until Redhill was reached, when Mayall took the lead, and eventually reached Brighton alone."

                      Kristof

                      Opmerking


                        #12
                        Paris - Rouen
                        1 James Moore in 10u45'
                        2 Jean-Eugène-André Castéra op 15'
                        2 Jean Bobillier
                        4 Henri Pascaud op 1u15'
                        5 Félix Gaston Biot op 1u39'
                        6 Georges Cantellauve op 2u54'
                        7 Edouard-Charles Bon op 3u05'
                        8 John Thomas Johnson op 3u40'
                        9 Himton Schand op 4u33'
                        10 Eugène Meyer op 4u43'
                        11 Tribout op 4u45'
                        12 A.E. Guillot op 5u07'
                        13 François Steckel op 5u11'
                        14 Rémy Lamon op 6u44'
                        15 Servoz op 06u50'
                        16 R. R. of N. op 7u10'
                        17 Delage op 7u20'
                        18 Gustave Aubrecht op 7u25'
                        19 Victor Leroy d'Étiolles op 7u30'
                        20 Venant op 7u35'
                        21 Prosper Wolf op 7u45'
                        22 Daubel of Vaubelle op 7u48'
                        23 Rocan op 7u53'
                        24 Duval
                        25 J. Château op 8u20'
                        26 M. Tissier op 9u20'
                        27 Ludovic Constanceau op 10u30'
                        28 James Pedro Tremeau op 11u50'
                        29 Elisabeth "Miss America" Turner-Sarti op 12u10'
                        30 Rowley Benbow Turner
                        31 E. Taboureau
                        32 Châtelain op 12u35'
                        33 E. Fortin op 14u20'
                        34 Prosper Martin

                        Joseph Meunier kwam bij het tussenpunt in Bonnières-sur-Seine (ongeveer halfweg) door met een achterstand van 3u40' op James Moore en zou in Rouen aankomen met een achterstand van 3u50' op James Moore. Bij de 2 volgende tussentijden is er geen spoor van Joseph Meunier. Meunier was niet akkoord dat hij uit de uitslag geschrapt werd maar alle renners die door Meunier zouden moeten voorbijgestoken zijn tussen Bonnières-sur-Seine en Rouen verklaarden dat ze hem niet gezien hadden. Zouden ze toen al de trein genomen hebben?

                        Voor Edouard-Charles Bon staat er geen eindtijd (kwam wel door bij het laatste tussenpunt) in "Le Vélocipède illustré" maar wel in "Journal de Rouen".

                        John Thomas Johnson kwam bij alle tussenpunten door en staat ook in de einduitslag.

                        R. R. of N. staat in de 1ste einduitslag in "Le Vélocipède illustré", in de uitslag in het volgende nummer komt hij niet voor. In "Journal de Rouen" staat hij of zij wel.

                        Geen spoor van Prosper Martin bij het laatste tussenpunt en in beide einduitslagen in "Le Vélocipède illustré", in "Journal de Rouen" staat hij wel.

                        Kristof
                        Flupke
                        Super Moderator
                        Laatst bewerkt door Flupke; 17.07.2020, 23:17.

                        Opmerking


                          #13
                          wow, flink speurwerk!

                          Opmerking


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
                            R. R. of N. staat in de 1ste einduitslag in "Le Vélocipède illustré", in de uitslag in het volgende nummer komt hij niet voor. In "Journal de Rouen" staat hij of zij wel.

                            Kristof
                            R. R. is mogelijk Henri Pagis. Hij schreef later onder het pseudoniem "Raoul Richard" in "La Revue des Sports". Vaak stond ook de afkorting R. R. onder zijn artikels.

                            Kristof

                            Opmerking


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bericht weergeven
                              R. R. is mogelijk Henri Pagis. Hij schreef later onder het pseudoniem "Raoul Richard" in "La Revue des Sports". Vaak stond ook de afkorting R. R. onder zijn artikels.

                              Kristof
                              18, bijna 19 jaar oud. Zou goed kunnen idd.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X