Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

De Beleving van het verzamelen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    De Beleving van het verzamelen

    Hallo Medeverzamelaars,
    Ik wil deze discussie op gang brengen om te kijken hoe de beleving bij jullie is met het verzamelen van publiciteitsfoto's buiten 20 jaar geleden.
    Kijk,bepaalde dingen brengt de tijd met zich mee,maar in mijn beleving is 1998 het keerpunt geweest met het verzamelen toen destijds Saeco begon met het vragen van geld voor de foto's.
    Vandaag de dag zijn het geen ruilbeurzen maar koopbeurzen geworden en draait alles maar om 1 ding en dat is geld,en ruilen zoals er vroeger werd gedaan is bijna niet meer aan de orde.
    En kijken we met zijn allen toe hoe alles kapot gaat,want dat gaat gebeuren.
    Steeds meer mensen stoppen met alles te verzamelen en richten zich vaak op alleen de Worldtour en de Pro-Continentale ploegen,vaak omdat de rest financieel niet haalbaar is.
    Nu is het een kwestie dat de mensen die de financiele middelen hebben het langste vol gaan blijven houden
    We krijgen ook geen jonge verzamelaars erbij,en ik denk dat we in een behoorlijke vergrijzing zitten.
    Het zou enorm jammer zijn dat dit op een einde zou lopen.
    Graag zou ik jullie mening hierin eens weten,en kunnen we misschien samen tot een ommekeer zorgen.
    IK zou zo graag terug naar de tijd gaan dat verzamelen nog echt verzamelen was.
    Want het is te mooi om ermee te stoppen
    Met vriendelijke verzamelaarsgroet,
    Henri Potappel
    Laatst bewerkt door Henne70; 19.06.2018, 12:33.

    #2
    De Beleving van het verzamelen

    Hallo Henri,

    Moet je bij deze volledig gelijk geven, wat betreft het verzamelen van fotokaarten van wielrenners.
    Nou weet ik van mij zelf dat ik vroeger brieven verstuurde naar de ploegen en er tevens postzegels bijvoegde om antwoord te krijgen, echter ook dit had de nodigde kosten, en niet elke keer kreeg je antwoord van de ploegen.
    Tevens is Ebay de plaag, waardoor sommige verzamelaars woeker biedingen doen om foto's te verkrijgen.
    Persoonlijk ga ik liever zelf naar wedstrijden, maar helaas is dit niet akltijd mogelijk, waardoor je soms genoodzaakt bent om fotokaarten te kopen.
    Zelf heb ik contacten met Duitse, Italiaanse en Nederlandse verzamelaars om zodoende fotokaarten te ruilen, om mijn verzameling aan te vullen.

    Zie graag meerdere reacties op jou vraag.

    Groeten,
    John

    Opmerking


      #3
      In mijn tienerjaren verzamelde ik – nog niet al te fanatiek – fotokaarten van wielerploegen. Dat was van pakweg 1984 t/m 1989. Ik schreef ploegen aan en van zo’n beetje de helft kreeg je kaarten of een poster ofzo terug.

      Vanaf 2007 ben ik best wel fanatiek gaan te verzamelen. Voor oude en ook nieuwe fotokaarten moest je in de meeste gevallen betalen en dat vond ik soort van normaal. Van andere verzamelaars begreep ik dat de “markt” van nieuwe setjes kaarten jaren ervoor was verziekt door sommige verzamelaars die meerdere gratis setjes van ploegen vergaarden en de dubbelen verkochten. Tja, logisch dat de ploegen dan geld gaan vragen voor kaarten.

      Zelf vind ik het helemaal prima als een verzamelaar/handelaar setjes kaarten koopt of wellicht soms krijgt, en daar dus moeite voor doet, en de setjes vervolgens met een kleine winst aan collega-verzamelaars verkoopt.

      Ik verzamel wel nieuwe sets maar ben niet zo van het inkopen van meerdere sets per ploeg ‘voor de handel’. Daarentegen koop ik weer wel allerlei oude kaarten en ook verzamelingetjes oude kaarten. Daar haal ik dingen uit voor m'n eigen verzameling en de dubbelen ruil of verkoop ik dan weer met een kleine winst.

      Die verkoop kan ik dan bij wijze van spreken weer wegstrepen tegen de aankoop van nieuwe setjes waar weer anderen aan ‘verdienen’; dit kun je mijn inziens ook zien als een vorm van ruilen. Natuurlijk zijn er ook echte handelaars en je kunt zeggen dat alles om geld draait, maar je kunt geld ook gewoon zien als een middel om het ruilen met meerdere personen te vergemakkelijken.

      Natuurlijk heeft de ene verzamelaar meer te besteden dan de ander maar een hobby kost – meestal – nou eenmaal geld. En als je veel moeite, tijd en/of geld eraan besteedt, kun je aan leuke dingen (kaarten) komen. Echt waar. (Bijna) iedere verzamelaar heeft toch wel speciale contacten met een specifieke renner, ploeg of een collega-verzamelaar waardoor hij aan bijzonder materiaal komt? En soms ook meerdere exemplaren van iets zodat je weer kunt ruilen of verkopen, of weggeven?

      Verzamelen is zoeken, speuren en contacten onderhouden, en dat levert zeker wat op. En soms is het een beetje teveel geld uitgeven voor iets specifieks, dan weer veel voor een partij met materiaal waar je later weer geld aan ‘verdient’.

      De vergrijzing en het gegeven dat er nauwelijks verzamelaars bij komen heeft ook een positief bij-effect: er komt veel ouder materiaal op de markt dat de afgelopen jaren flink in prijs is gedaald. Voor het echt moeilijke materiaal moet je nog steeds veel neerleggen, maar veel ander materiaal is voor weinig te krijgen. Geduld hebben (maar welke verzamelaar heeft dat? ;-) ) loont ook, want menig setje fotokaarten dat je een paar jaar geleden voor 5 tot 7 euro kocht, kun je nu voor veel minder krijgen.

      groet,
      Jos
      josvannierop@hetnet.nl

      PS Ik heb veel materiaal om te ruilen of verkopen ;-)
      En soms geef ik weleens wat weg.
      Laatst bewerkt door jovanni; 19.06.2018, 23:15.

      Opmerking


        #4
        Ik denk dat dit met de jeugd te maken heeft , nog te weinig interesse
        in de koers in vergelijking met vroeger . Heb dit al meermaals ondervonden
        dat de jongelui niet meer kan mee praten over wielrennen .
        Vroeger in de lagere school ruilden we de dubbele prentjes van Maple Leaf.
        Nu staan ze daar met hun GSM of Smartphone enz..... Dit legt alles stil !!
        10 a 15 jaar geleden zag je nog af en toe eens een vader met zijn zoon op
        wielerwedstrijden , nu nog zelden . Wel kinderen van 10 jaar maar op hun
        15 de haken ze af , geen interesse meer . Heb het zelfde meegemaakt met
        mijn zoon .

        Opmerking

        Bezig...
        X