WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Wedstrijden

Reageren

Discussietools
Oud 6 juli 2008, 17:28   #11
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 61
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andreas Bekijk bericht
1) Gerrit, indien bvb gisteravond Valverde zou weggevallen zijn wegens bvb verwijdering van de appendix dan is hij toch ongetwijfeld een gele truidrager die wegvalt in het geel.
2) het voorbeeld van Karstens doet eigenlijk niet terzake (is buiten de Tour) maar met dat voorbeeld wil je Michel Pollentier uit dat lijstje halen. En daarmee heb je natuurlijk een punt. Maar als je pas iemand beschouwt als gele truidrager als hij die trui in de wedstrijd gedragen heeft dan heb je ongetwijfeld moeilijkheden met het "geval Robic" in 1947. Volgens de lijst heeft Robic tweemaal geel gedragen (1947 en 1953) maar volgens uw andere beschouwing slechts één maal.
Daar gaat het nu net om. Wat is het meetmoment.
De term geletrui "drager" is in feite onjuist.
Wat als Joop Zoetemelk in 1980 de gele trui had geaccepteerd na het uitvallen van Hinault, had hij er dan volgens de statistieken een dag bijgekregen.
Het is duidelijk dat statistici het huldigingsmoment nemen.
Zie voor Robic mijn opmerking bij opmerking 4.

Citaat:
3) Eigenlijk is je opmerking van leider in de algemene rangschikking de juiste keuze en dan moeten we de uitgevallen leiders van voor de eerste wereldoorlog erbij sleuren. Maar dan moet je het geval Pollentier opnieuw onder de loupe nemen. Hij was immers (even) leider in de algemene rangschikking al werd hij diezelfde dag nog uit de wedstrijd genomen.
Ik wil helemaal niet de pre-WO I periode erbij halen. Zie voor mijn opmerking hierboven.

Citaat:
4) Van wanneer het mode werd dat de winnaar het volgende jaar in het geel vertrok? In elk geval was dat in voege in de jaren dat er een proloog werd gereden. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat reeds in 1928 Nicolas Frantz in het geel van start ging en dat hij zo eigenlijk de eerste renner is die vanaf de eerste tot de laatste seconde leider was in de algemene rangschikking.
In dit geval zou Robic gele trui drager in de eerste etappe van 1948 zijn geweest.

Citaat:
5) Landis is nog een apart geval. Hij werd na de Tour zijn overwinning ontnomen en is uiteraard geen uitvaller in het geel
Hier kom ik nog op terug.

Gerrit
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2008, 17:43   #12
Gerrit Stevens
Een winnaar

Leeftijd: 61
Standaard

Gevallen Pollentier/Landis.

In 1978 "won" Pollentier de etappe naar Alpe d'Huez en kreeg het geel. Echter tijdens de dopingcontrole werd hij betrapt op fraude en werd hij uit de Tour gezet. Praktisch gezien mag hij dan "geel" hebben gekregen maar theoretisch is hij nooit leider geweest.

Landis is inderdaad nog weer een ander geval, hij "won" wel de etappe maar werd niet eerste in het AK. Dat werd hij pas twee dagen later toen hij theoretisch al uitvaller was.

Gerrit Stevens
Gerrit Stevens is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2008, 01:31   #13
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
1)
4) Van wanneer het mode werd dat de winnaar het volgende jaar in het geel vertrok? In elk geval was dat in voege in de jaren dat er een proloog werd gereden. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat reeds in 1928 Nicolas Frantz in het geel van start ging en dat hij zo eigenlijk de eerste renner is die vanaf de eerste tot de laatste seconde leider was in de algemene rangschikking.
Was Frantz wel de hele tijd leider? Gedurende een groot aantal ritten was hij in tijd gelijk met Rebry, en voor mij kan er maar 1 leider zijn. Ik geloof nooit dat er twee man in het geel reed, dus moeten zij een criterium gehad hebben (optelling van de plaatsen?)...
patfey is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2008, 11:21   #14
andreas
Elite zn Contract

Standaard

In de Tour van 1929 waren er na de zevende rit drie leiders (Fontan, Leducq en Frantz). Volgens de Tourencyclopedie (die toch zeer geloofwaardig is) kregen de drie renners elk een gele trui. Hoe het met die andere jaren zit weet ik niet maar als een boek waar toch heel wat opzoekingswerk insteekt met die gegevens naar buiten komt moet daar toch een zekere waarheid insteken.
andreas is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2008, 11:23   #15
andreas
Elite zn Contract

Standaard

Gerrit, bedoel je nu dat Landis wel of niet in het lijstje thuishoort?
Oud 7 juli 2008, 22:52   #16
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
In de Tour van 1929 waren er na de zevende rit drie leiders (Fontan, Leducq en Frantz). Volgens de Tourencyclopedie (die toch zeer geloofwaardig is) kregen de drie renners elk een gele trui. Hoe het met die andere jaren zit weet ik niet maar als een boek waar toch heel wat opzoekingswerk insteekt met die gegevens naar buiten komt moet daar toch een zekere waarheid insteken.
Waar staat dat in de Tourencyclopedie? Ik lees enkel dat er drie leiders waren, maar daar staat niets over een gele trui. Ik zou het heel vreemd vinden dat in 1928, nadat Frantz de eerste rit wint en tweede wordt in de tweede rit, er eensklaps vier renners (Mertens, Rebry, Dewaele, Vervaecke), die telkens na hem eidnigden, na die tweede rit ook een gele trui kregen. En die staan in diezelfde encyclopedie als medemeiders aangegeven. Volgens mij houdt dit werk enkel met de tijd rekening, en niet met de toenmalige subtitliteiten om de gele trui toe te kennen.
Oud 7 juli 2008, 23:01   #17
andreas
Elite zn Contract

Standaard

Patfey, eens kijken onder de gevarendriehoek onder het klassement na de 7de rit in 1929 in de encyclopedie deel 1
Oud 7 juli 2008, 23:16   #18
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Patfey, eens kijken onder de gevarendriehoek onder het klassement na de 7de rit in 1929 in de encyclopedie deel 1
Bedankt, had ik over het hoofd gezien. Toch stel ik mij de vraag voor 1928, dat zou absoluut onlogisch geweest zijn?
Oud 7 juli 2008, 23:27   #19
andreas
Elite zn Contract

Standaard

Inderdaad, voor de overige jaren stel ik me ook vragen hoe het er toen aan toe ging voor de gele trui bij een gelijkheid voor de eerste plaats. En daar Desgrange er wel eens eigenaardige ideën op nahield ....
Oud 8 juli 2008, 12:50   #20
Daan van Driel
Elite zn Contract

Leeftijd: 74
Standaard

In de 3-delige uitgave van L'Equipe "Tour de France 100 ans" staat op blz 178 van deel 1 een foto van de drie gele trui dragers in 1929.
De foto is helaas nogal donker en er is dus echt niet te zien of die truien inderdaad geel zijn.

Het is een foto overgenomen uit "Match nr 148" van 9 juli 1929.

Daan
Daan van Driel is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten