WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Boeken

Reageren

Discussietools
Oud 3 april 2012, 11:12   #1
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard Freddy Maertens: Een leven in wit en zwart

Ik heb net het boek Freddy Maertens: Een leven in wit en zwart gelezen.

Ik ben ook naar de voorstelling geweest in het CRVV. Ik moet eerlijk toegeven dat Freddy Maertens mij aangenaam verrast heeft.

De kalmte, nuchterheid, objectiviteit waarmee hij zijn, toch wel turbulent, leven bekijkt en beschouwd is bewonderenswaardig.

Hoe iemand na zo veel tegenslag en zo diep gezeten te hebben, zo optimistisch naar de toekomst kan kijken is mooi om te zien.

Dat mevr. Maertens daar voor veel tussen zit is algemeen geweten en hoeft geen verder betoog.

De afspraak tussen Rik Vanwalleghem en Freddy Maertens was (volgens eigen zeggen van RVW) dat er niks maar dan ook niks verzwegen zou worden. Dat misschien niet alles neergeschreven zou worden zal ook wel een feit zijn.

Niettemin heb ik toch nog enkele vragen bij het boek (er zijn namelijk aan veel verhalen twee kanten):

p 39 : Wat is er waar van het verhaal dat Englebert Opdebeeck en Valère Vansweevelt zich in Gent-Wevelgem met opzet laten vallen aan de voet van de Kemmelberg zodat Frans Verbeeck, hun kopman en Eddy Merckx er van onder kunnen muizen?

p 53 : Klopt het dat Gust Naessens, de verzorgen van Merckx, in Montreal aan Freddy Maertens een gemanipuleerde drinkbus doorgaf?

p 65 : Wat is waar van het verhaal dat in de Ronde van Vlaanderen 1976 Walter Planckaert Marc Demeyer betaalde om de spurt aan te trekken? Het toeval wil dat ik net aan een tekst bezig ben om op mijn blog te plaatsen, die handelt over deze Ronde van Vlaanderen. In het kader daarvan bekeek ik een filmpje van die Ronde op Youtube en daarin zag ik een fase waarvan ik vermoedde dat Planckaert en Demeyer aan het spreken waren (net voor de sprint die inderdaad aangetrokken werd door Demeyer).

p 109 : Maertens zou bij Boule d'Or tekenen in 1980 op voorwaarde dat hij afzag van een rechtszaak tegen Delabatista. Hij deed dit maar kreeg alsnog geen contract. Klopt dit?

p 111 : Wie was de mogelijke sponsor waar Freddy zou bij terecht komen na San Giacomo. Ploegleider Menicagli had blijkbaar een nieuwe dikke sponsor gevonden. Maar de man in kwestie kwam te overlijden.

p 112 : Driessens : Overmoed, onkunde en amoureus geïnspireerde investeringen hadden de godfather in een financieel moeras gestort waardoor dat hij volledig afhankelijk werd van zijn echtgenote.
Driessens, overmoed, onkunde, akkoord. Amoureus geïnspireerde investeringen? Dat beeld past niet bij het beeld dat ik van Driessens had. Wie weet hier meer over?

p 129 : Hier heb ik het een beetje moeilijk met de feiten. Daar waar in de rest van het boek de meeste zaken redelijk omschreven staan, is alles hier vaag. Jossart die Driessen de doodsteek gaf? Volgwagens die Maertens met opzet voorbij rijden, flessen drank die onder zijn matras gelegd worden en toevallig ontdekt worden, de geheime verkoop van zijn fietsen, machinaties om hem positief te doen plassen, .....

En dan nog een paar technische vragen :

p 99 : De schoonvader van Marc Demeyer zette een zaak op genaamd Ninocycle. Was dat een fietsenzaak?

Weet er iemand iets meer over de co-sponsor De Clerck? Ik vermoed dat het de voormalige verffabriek uit Heule was.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2012, 13:26   #2
Bahamontes
Junior

Leeftijd: 76
Standaard

p 99 : De schoonvader van Marc Demeyer zette een zaak op genaamd Ninocycle. Was dat een fietsenzaak?

Dit zou kloppen.
Was gelegen aan de Aalstersesteenweg, nog voor het kruispunt "Den Doorn".
Hier in de streek werd aangenomen dat dit een Flandria winkel was, die gerund zou worden door Maertens en Demeyer.
Ook in die periode was er sprake van een meubelwinkel die Marc Demeyer zou openen in Ronse;

Laatst gewijzigd door Bahamontes; 3 april 2012 om 20:50
Bahamontes is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2012, 23:16   #3
bladtwilly
Elite

Standaard Val Gent-Wevelgem

p 39 : Wat is er waar van het verhaal dat Englebert Opdebeeck en Valère Vansweevelt zich in Gent-Wevelgem met opzet laten vallen aan de voet van de Kemmelberg zodat Frans Verbeeck, hun kopman en Eddy Merckx er van onder kunnen muizen?
Antwoord van den Engel,
Vroeger werd er van alles uit de trukkendoos gehaald om het pleit in eigen voordeel te beslechten, wat betreft Gent – Wevelgem, weet je van welk jaar dit was, het zou kunnen dat daar sprake van geweest is maar ik kan het me toch niet meer herinneren. Er is wel eens een jaar geweest dat Roger de Vlaeminck een patat is gegaan en wij 5de of 6de plaats zaten na Verbeek, Merckx en De Vlaeminck en dan de boel plat gelegd hebben op die smalle wegskens, ik weet niet meer welk jaar en ook niet meer welke koers dat was.
mvg.
Engel
bladtwilly is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2012, 23:43   #4
hans
Kampioen

hans's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard

Het gaat hier waarschijnlijk om GUIDO en niet VALERE Vansweevelt. Guido en Englebert waren immers ploegmaats bij Watney, Valere mijns inziens nooit.
hans is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 11:53   #5
Jan Soens
Een winnaar

Jan Soens's schermafbeelding

Leeftijd: 72
Standaard

Weet er iemand iets meer over de co-sponsor De Clerck? Ik vermoed dat het de voormalige verffabriek uit Heule was.

dat vermoeden is juist : een verffabriek uit het Kortrijkse (Heule), die niet meer bestaat.
Jan Soens is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 20:44   #6
rokado
Junior

Leeftijd: 57
Standaard

Het is geen publiek geheim dat Lomme al zijn geld opdeed in de visvijver in Berg bij Janinne,zijn vrouw Maria is altijd thuis de baas geweest,zowel in de Vlaanderenstraat als in de Hendrik I lei.
rokado is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2012, 13:52   #7
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Jan,
in tegtenstelling met jou, heeft Maertens opnieuw een heel pak van het krediet dat hij opgebouwd heeft (onder meer na een ontmoeting met hem in het RVV centrum), terug verspeeld. Dit door het lanceren van een aantal gratuite beschuldigen aan mensen die zich neit meer kunnen verdedigen. Ik denk hierbij ook aan eht verhaal, onlangs nogal uitgesmeerd in de pers, dat het Fred De Bruyne was die op Alpe d'Huez Pollentier zou verlinkt hebben aan de doping controleurs en daarvoor door Renault zou betaald geweest zijn, terwijl er evengoed een stelling de ronde doet, dat Maertens er zelf achter zat, uit jaloezie op het succes van Pollentier. Nu weer dit verhaal over de drinkbus in Montreal, dat hij wel al bijna veertig jaar probeert te doen geloven. Voor mij ligt dat al een beetje in de lijn van p 129...
Nu, iedereen heeft zijn eigen verhaal.
Die vermelde Gent-Wevelgem moet die uit 1973 zijn, met Mercx en Verbeeck alleen voorop, voor een groepje met Maertens en Godefroot (op 55").
Opdebeeck zit in een volgend peloton (op bijna 7'), Vansweefelt vind ik niet in de uitslag terug.
patfey is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten