WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Overige > Baggerbox

Reageren

Discussietools
Oud 7 oktober 2006, 23:33   #1
andreas
Elite zn Contract

Standaard

Mijn eerste contact met de wielersport gebeurde dankzij Maurice Boeckx (een dorpsgenoot) die bij de liefhebbers reed (1955) en een eerste herinnering op profgebied was het feit dat Fredje Debruyne bij het ingaan van de laatste kilometer ingehaald werd in de Ronde van Vlaanderen (1956) . Op radiogebied was het luisteren naar de Ronde van Frankrijk (1957 ) waar mijn favoriet André Vlaeyen telkens van een ritoverwinning werd onthouden door Arrigo Padovan. Op televisiegebied was dit het wereldkampioenschap op de weg te Waregem. In 1957 bezat niet ieder gezin een t.v.-toestel en enkel de meer gegoeden konden zich dit permitteren. Een oude gepensioneerde mijnwerker was de eerste op de "steenweg" die zich dat ding aanschafte. In een tijd toen bij mekaar even binnenlopen veel hoger in het vaandel stond dan tegenwoordig liep 's avonds zijn ganse woonkamer vol. De kinderen mochten plaatsnemen op de trap naar boven en wij konden vanuit onze tribune door de trapleuning heen kijken over de hoofden van de volwassenen. Televisioneel hoogtepunt waren de uitzendingen van Schipper naast Mathilde. Maar laat ons nu terugkeren naar het wielrennen en meer bepaald naar het wereldkampioenschap op de weg. Rik Van Looy met waakhond Marcel Janssens kleurden de wedstrijd maar natuurlijk had ik van ploegentactiek op 7-jarige leeftijd nog niet veel kaas gegeten. Woutje Wagtmans werd in de laatste ronde ingelopen maar het was tenslotte Rik I die met een magistrale sprint zijn derde wereldtitel op de weg behaalde. En na de wedstrijd gaf hij met zijn doornatte handschoenen de koning een flinke handdruk. Daarvan verschenen er 's anderdaags in de krant natuurlijk foto's. En de kranten lezen was een volgende stap. Met de rivaliteit tussen Rik Van Steenbergen en Fredje Debruyne enerzijds en Rik Van Looy anderzijds had ik stof genoeg. Maar het WK 1957 drukte echt een stempel op mijn jeugdig leventje ten voordele van het wielrennen.
Benieuwd wat jullie eerste ervaringen met onze geliefkoosde sport was?
andreas is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2006, 23:50   #2
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Andreas, ik heb dit onderwerp even verplaatst naar de Baggerbox. Prachtig onderwerp trouwens.

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2006, 23:57   #3
andreas
Elite zn Contract

Standaard

was ook de bedoeling om het in baggerbox te zetten maar blijkbaar zat ik weer mis. Sorry
Oud 8 oktober 2006, 00:22   #4
Flupke
Super Moderator

Flupke's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Mijn eerste herinnering is Ronse '88, is was toen 9 jaar. Ik had toen zeker niet door wat er toen gebeurde, ik herinner mij vooral het gesakker van mijn vader. Het volgende dat ik mij herinner zijn de tranen van Van Hooydonck bij zijn eerste zege in de Ronde van Vlaanderen, ik begreep toen niet dat men ook kan huilen van blijdschap. Het volgende is de ontknoping van Tour '89, dat was de 1ste keer dat ik bewust heb meegekeken. Vanaf dat moment ben ik denk ik naar de meeste wedstrijden op TV beginnen Kijken. Het 1ste wedstrijdverloop dat ik mij herinner is dat van het WK '90 in Utsonomiya, mijn vader was toen nog duivenliefhebber en de duiven waren die dag laat gevallen zodoende was hij niet thuis en ik had blijkbaar al wat verstand van koers en moest de hele tijd commentaar geven aan aan mijn moeder, omdat Rudy Dhaenens (streekgenoot) voorop reed kon het haar die dag ook boeien.

De eerste wedstrijdnaam die in geheugen is blijven hangen is de Brabantse Pijl en de 1ste rennersnamen Eddy Planckaert en Hennie kuiper. Waarschijnlijk waren Planckaert en Kuiper de enige renners die mijn moeder kende.

Wat ik mij steeds ben blijven afvragen, was de Brabantse Pijl in de jaren '80 op TV?

Kristof
Flupke is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 12:49   #5
andreas
Elite zn Contract

Standaard

De Brabantse Pijl werd toen zeker uitgezonden en was belangrijker dan nu het geval is. Zo is er nog een anekdote aan verbonden aan Lomme Driessens en zijn poulain Johan Capiot bij diens eerste zege in die wedstrijd. De moto reed volgens Driessens te dicht bij de achtervolgers zodat die volgens hem gebruik konden maken van het zog van de moto terwijl zijn renner steeds ver van de motard werd gehouden. En elke ronde voerde Lomme zijn nummertje op. Tenslotte won Capiot die wedstrijd maar het was Driessens die ervoor had gezorgd dat zijn renner zou winnen (volgens zijn eigen versie dan wel).
Jos
Oud 8 oktober 2006, 13:25   #6
Fer Schroeders
Kampioen

Leeftijd: 66
Standaard

Leuk onderwerp die roots Jos !!

Ik ben opgegroeid in Nederlands Limburgse Elsloo. Op de lagere school aldaar was ik de vriend van Hay Janssen, de zoon van Jefke, NK 1947 en 1949 en indertijd ploegleider bij Locomotief etc. Daar liggen ook mijn roots. Het eerste wat ik me bewust van tv herinner is Milaan-Sanremo 1963. Een hele groep renners, de familie Janssen en ik (inderdaad ook op een trap, Jos) zaten naar de koers te kijken. Er was een kopgroep en de renners gaven verkeerde namen aan. Ik herstelde dat. Wat weet dat knulletje nou van wielrennen ? Het werd later door het commentaar bevestigd. Men keek toen iets anders naar het knulletje, dat de renners kende van de Chewing Gum plaatjes.

Voor de rest toog ik met dikwijls naar de koers en trainingsritten van T&WC Maastricht aan de Zelfkant. Ik mocht van mijn ouders mee naar de Zesdaagse van Antwerpen, mijn eerste grote trip met de Janssens. Ik betaalde dit van mijn Carnavalsgeld.

Een andere uitstap was naar Zandvoort met de supportersbus van Harry Steevens tijdens het NK 1965. Steevens werd helaas geklopt door Eef Dolman. Ik moest toen potjandorie voor een glas water betalen !! Als die Hollanders maar geld kunnen verdienen (VOC-mentaliteit).

Elsloo: Jef Janssen, Harry Steevens, Jan Nolten, Gerard van Mulken, Jef Janssen jr. (jawel die van Anky van Grunsven), Hay Janssen, Arie den Hartog, Mattie Maessen, Paul Wintraeken enz.

Groetjes,

Fer
Fer Schroeders is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 13:51   #7
Bert Moeyaert
Junior

Standaard

Ik ben van '81 en heb wat vage herinneringen aan Liboton in het veldritseizoen '86-'87. Maar de eerste wedstrijd die ik echt gevolgd heb, was de Ronde van Vlaanderen '87: Criquielion won en reed iedere voorjaarskoers goed dat jaar. Ik werd dus supporter van Claude Criquielion. Ik herinner me nog dat ik in het begin het verschil tussen tekenfilmpjes en wielerwedstrijden niet begreep. Mijn vader nam me mee naar Gent-Wevelgem. En ik vroeg: bestaan die mensen van op de TV dan echt ? De Criq zorgde al vroeg in de periode dat ik wielrennen volgde voor extreme emoties: LBL '87, WK '88, Waalse Pijl '89, NK '90. Mijn supporter zijn voor deze Waalse renner heeft voor mij een afkeer voor flaminganten veroorzaakt, omdat Vlaamsgezinde ooms me moesten wijs maken dat Criq maar een vuile Waal was.
Bert Moeyaert is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 14:11   #8
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Ik moet al ver in mijn geheugen zoeken naar die eerste herinneringen. Ik weet dat ik ooit eens met mijn vader een wielerwedstrijd mocht volgen in een volgwagen. Wat ik er mij van herinner was dat een Wiel's Groene Leeuw renner zeer boos was op de bestuurder van de volgwagen daar deze zich naast de renner begaf toen die net moest urineren.
Daarnaast heb ik nog de herinnering dat Willy Van Heste (huidig burgemeester van De Panne) zich bij ons kwam omkleden om een wedstrijd te rijden in Petegem (1964?). Hij was een collega en vriend van mijn vader. Hij verloor nipt (bij de onafhankelijken?). En toen ik het de derde keer vroeg hoeveelste hij nu was (onafh en profs reden samen en men vertelde me de ene keer de totale uitslag en dan die van onafhankelijken en als klein manneke geraakte ik er niet wijs uit) kreeg ik een snauw van mijn vader. Vijf jaar moet ik dan geweest zijn.
Ik herinner mij een jonge Merckx in een WK-trui in het kuipke in Gent (1967?). Ik mocht mee met mijn vader naar het middenplein. Merckx gooide zoutvatjes uit en ik kon er een bemachtigen !!! Wit met een blauwe dop, ik zie het zo voor mij. Ik kreeg er ook een foto van Bugdahl.
Natuurlijk zijn er ook de herinneringen van de verzamelprentjes. De Blauwe Rik Van Looy die mij toen al intrigeerde.
De diskwalificatie van Merckx in de Giro van 69 herinner ik mij ook nog (een vriendje kwam het treiternd zeggen). Zijn eerste winst in de Tour (samen met de maanlanding). Fredje De Bruyne als TV-commentator (uren zwart-wit beelden schieten door mijn herinneringen). En het zelf wielerkoersje spelen tijdens de zomer in mijn Mars-Flandria-truitje (gespaard via hopen Mars-repen) dat mijn moeder jammergenoeg met de vodden meegegeven heeft samen met de mini Bertin-trui die ik kreeg van Willy Van Heste. Ik heb er nog nachtmerries van.

Terwijl ik dit schrijf merk ik dat dit allemaal zeer warme herinneringen zijn. Een jeugd bepaald door het wielrennen met voor ons Belgen een zeer mooie periode. Een periode ook waarin kinderen wielerkoersjes konden organiseren in en wijk, buiten spelen in de natuur, met hele bendes op avontuur trokken in de braakliggende stukken. Tja pure nostalgie.
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 15:21   #9
Jan Soens
Een winnaar

Jan Soens's schermafbeelding

Leeftijd: 72
Standaard

flarden uit een jeugd :

herinnering 1 : met Pasen (!) nieuwjaar wensen bij Nonkel Pierre en Tante Marie te Tourcoing (Wattrelos - France Nord). 's namiddags kijken naar Parijs - Roubaix op een kleine SONOLOR TV. enkele loden rennertjes meekrijgen als nieuwjaarsgeschenk, geschilderd in de Tour de France truien

herinnering 2 ; pistemeeting in het Kuipke. Milo Moentjes en José Denoyette. stayers : oorverdovend lawaai, stank en rook

herinnering 3 : kermis in Melle - Vogelhoek en Merelbeke- Flora. wielerwedstrijden voor liefhebbers en (avond)criterium voor beroepsrenners. het omkleden van de renners bijwonen in bakkerij Coussement : blote piemels en schuine moppen. aankomst van de Ronde van Vlaanderen : Jo De Roo verslaat Ward Sels. het omkleden van de renners bekijken in wasserij Vermeir.
Jan Soens is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2006, 15:56   #10
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

En ook mijn eerste herinneringen, en met de jaren een stijgend bewustzijn (ik ben van 54 en uit het Leuvense) :
- de prentjes van maple leaf met de vlag onderaan (ergens in 1961)
- het WK 61 op TV in een nabij café en de sprintzege van Rik Van Looy
- naar het criterium in Leuven 61, kort na het WK, met mijn grootvader, maar tegen dat de profs hun opwarmingsronde gedaan hadden was ik moe en moest hij me naar huis brengen
- de reeks van 120 Maple Leaf (voor mij nog altijd de mooiste)in 1962
- de val van Rik Van Looy in de Tour 62 (een samenvattingop TV)
- het WK 62 en de ontgoocheling
- en in 1963 begon het echt voor mij :
- Ronde van Vlaanderen op TV bij kennissen
- Tour de France op radioen in de krant
- WK op TV bij kennissen
- de Mauran reeks
- alleen naar het criterium in Leuven

Discussietools

Regels voor berichten