WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Andere

Bekijk resultaten enquête: Wie was de beste wielercommentator aller tijden
Maurice Dieudonné 1 1,16%
Fred Debruyne 33 38,37%
Jan Wauters 15 17,44%
Marc Stassijns 1 1,16%
Marc van Lombeek 6 6,98%
Marc Uytterhoeven 16 18,60%
Louis Depelsmaecker 0 0%
Michel Wuyts 11 12,79%
Carl van Nieuwkerke 3 3,49%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren

Discussietools
Oud 4 maart 2004, 19:41   #11
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Citaat:
Originally posted by Jozef Hamels@3 Mar 2004, 22:55
Er is in deze poll over de wielercommentator aller tijden zeker een grote naam
vergeten en dat is wijlen PIET THEYS

Voor wie Piet Theys niet meer heeft gekend, heb ik deze biografie (Bron: Site Harrie Heinen www.wielersportboeken.nl)

Piet Theys (St.-Genesius-Rode 4 augustus1927) Chef-Reporter BRT. Heeft negen rondes (van Frankrijk) als eerste man van de B.R.T. meegemaakt.

Deze populaire radioreporter overleed op jonge leeftijd in 1974.
Theys werd door zijn Nederlandse collega Bob Spaak de meest Nederlandse onder de Vlaamse journalisten genoemd. Op korte tijd werd deze vroegere ambtenaar die in augustus 1959 bij de BRT kwam een befaamd radioman De Belgische Sportpersbond kende hem in 1961 de prijs voor de best geschreven sportreportage toe en kort nadien verwierf hij de 'Oscar 1961' voor het beste radiowerk.

Theys schreef ook vele korte verhalen en humoristische poëzie. Hij beoefende de kunst van het vlot gesproken woord in ontelbare radiokronieken en in de televisie kwis "'t is maar een woord"

Jozef
Inderdaad Jozef, ik behoor ook tot die al iets oudere generatie (cfr ook mijn verwijzing naar Maurice Dieudonné), maar ik dacht dat ik ook de jongere generatie aan bod moest laten komen. Ik heb Piet Theys er ook niet bijgezet omdat de man zo veelzijdig was en niet alleen in de sportverslaggeving zijn sporen verdiende. Maar volledig akkoord, hij was een hele grote mijnheer !
Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2004, 20:54   #12
Stefaan
Administrator

Stefaan's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Ik moet eerlijk toegeven Piet Theys is/was voor mij een totaal onbekende. Ik kan me wel nog de tijd van Fred De Bruyne herinneren.

Toch kies ik voor Uytterhoeven die er altijd in slaagde om tijdens de dode momenten van een koers toch leven in de brouwerij te pompen.

Wuyts vindt ik persoonlijk minder, zijn educatieve achtergrond druipt er soms wat teveel vanaf.

Op Radio 1 is er natuurlijk de onbetwiste Jan Wauters, dat het niet gemakkelijk om te stemmen

TLM
Oud 5 maart 2004, 13:40   #13
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Tja TLM, eens in het onderwijs altijd in het onderwijs zeker. Dat belerende blijft er in zitten hé

Persoonlijk vond ik Fred Debruyne niet mis. Alhoewel ik toentertijd mij ook wel eens aan hem kon enerveren. Maar dat was meer omdat ik toen als supporter keek dan als wielerfan. Iets wat nu toch eerder omgekeerd is.
Uyterhoeven was/is natuurlijk schitterend. Stassijns en De Pelsmaecker waren echte rampen.

Jan
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2004, 16:41   #14
Ronny De Schepper
Een winnaar

Ronny De Schepper's schermafbeelding

Leeftijd: 66
Standaard

Moet er geen onderscheid worden gemaakt tussen tv- en radio-reporters? Ik heb zoals gezegd voor Mark Uytterhoeven gestemd, maar dan heb ik zijn "entertainment"-gehalte mee in rekening gebracht. Ik vond het ook jammer dat ik dan niet voor Jan Wauters kon stemmen, maar dat was een beetje appelen met peren vergelijken in mijn ogen. Indien er twee mogelijkheden waren, kon ik zonder problemen voor beide heren stemmen.
Nu ik eraan denk: een argument om op te splitsen is Marc Stassijns. Die was schitterend op de radio en een vervelende zaag (sorry Marc) op de televisie!
Ronny De Schepper is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2004, 17:41   #15
Frascati55
Kampioen

Frascati55's schermafbeelding

Leeftijd: 62
Standaard

Hallo Ronny

De reden waarom ik radio- en TV reporters samen in de poll bracht was juist omdat ik wou dat de wielerkenners rekening zouden houden met alle aspecten : informatie brengen - achtergronden belichten - sfeer scheppen - entertainment brengen - boeiend overkomen m.a.w. de bezieling voor de wielersport overbrengen in de huiskamer op welke manier ook (via radio of TV). De aanleiding voor deze poll situeert zich vorige zondag toen we met 3 generaties (mijn vader (een zeventiger), ikzelf (een bijna vijftiger) en mijn jongste zoon van 19) naar Kuurne-Brussel-Kuurne zaten te kijken. Toen het duo Wuyts - De Cauwer voor de vijftigste keer meedeelde dat Tom Boonen toch wel de grote favoriet was, kreeg mijn zoon het letterlijk op de heupen. Op dat moment kwam onder ons drie de discussie op gang over wat en wie nu een goeie wielercommentator was. Mijn vader en ik twijfelden ook tussen Jan Wauters op de radio en Fred Debruyne op TV. Mijn zoon, die tot vervelens toe mijn oude video's met commentaar van Fred bekeken heeft, refereerde toen naar het werelkamioenschap dat Freddy Maertens won voor Moser en zei - volgens mij terecht - dat je in die commentaar alleen al de deskundigheid en het inleven in de koers van Fred kon aanvoelen. Ik heb toen gezegd dat ik ook eens het advies zou inwinnen van de kenners van Vlaanderen, m.a.w. jullie allemaal...
Frascati55 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2004, 11:58   #16
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Een interessante uitleg, Marcel, waar ik zeker kan inkomen, maar ik bedoelde enkel dat er een verschil is tussen radio en televisie omdat op de radio bijna uitsluitend informatie wordt gegeven (het zijn de tussendoor gedraaide platen die voor het entertainment zorgen), terwijl op televisie er inderdaad andere zaken komen bij kijken. Vlakke ritten uit de Tour die gedurende drie uur op het scherm komen om dan op een massaspurt te eindigen vergen heel wat "entertainment"-gaven van de (co-)commentatoren. En dat hoeft dan niet noodzakelijk louter grapjes te zijn (Uytterhoeven zijn specialiteit), maar het toerisme of de gastronomie (verrassende tussenkomsten van Johan Demuynck!) kunnen ook goed van pas komen. En, waarom niet, een beetje culturele weetjes...
Enfin, de conclusie kan enkel maar zijn dat dit een "nuttige" poll is, ook voor de kandidaten. Ik hoop dat ze de commentaren goed bestuderen!
Oud 26 april 2004, 09:55   #17
Polieros
Junior

Standaard

Gisteren - LBL - toch weer moeilijk gehad met de co-commentaar van José De Cauwer, die stijl echt moe, betweterig (om de 5 woorden "natuurlijk"), belerend, vermoeiend, ... Met Redant, Tourné, De Vlaeminck (herinner me dat hij 1 keer co-commentaar was bij Parijs-Brussel en dat was geslaagd), Wampers ... heb ik dat gevoel niet. Die doen dat sober, aanvullend, en loven de inspanningen van iedereen! Voor mij alles ok behalve de combinatie Wuyts - De Cauwer ... en ook nog dit: die paar keren per jaar Philippe Maertens op Kanaal 2, ook heel goed.
Polieros is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2004, 14:36   #18
Ronny De Schepper
Een winnaar

Standaard

Ik ben en ik blijf een grote fan van José en wat stopwoorden betreft is het bij mij dan weer Hendrik Redant die me soms irriteert (al heb ik de indruk dat hij het op de een of andere manier te weten is gekomen en dat hij zijn best doet om "sowieso" te vermijden). Maar ik heb daar dan op mijn beurt negatieve reacties op gehad, o.a. van Jan ;-)
De voornaamste conclusie is dus allicht: voor de ene is die goed en voor de andere (wellicht om exact dezelfde reden) is diezelfde juist slecht. Misschien kunnen we allemaal proberen wat toleranter te zijn. Als jij plechtig belooft José te "doorstaan", zal ik braaf naar Hendrik Redant blijven luisteren, o.k.?
Oud 26 april 2004, 14:46   #19
Jan De Smet
Super Moderator

Jan De Smet's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

En eens dat de Belgen echt weer meespelen zullen we "natuurlijk" "sowieso" veel toleranter worden denk ik.
Over naar Karl op de moto !
Jan De Smet is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2009, 22:15   #20
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flupke Bekijk bericht
want ik ben pas 24 jaar.
Niet kwaad bedoeld hoor, maar ben je nu 24 of 30 jaar?
patfey is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten