WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Speciaal > Wielerverhalen en -anekdotes

Reageren

Discussietools
Oud 10 december 2009, 20:42   #1
horstjan
Junior

Standaard Over doping

Laatst raakte ik in gesprek met een beroemde schaatser die mij op de racefiets inhaalde. In een voor mij iets te hoog tempo wisselden we wat ervaringen aan elkaar uit, zoals dat met sporters van verschillende disciplines vaker gaat. Dus kwam het ook op doping en het gebruik er van. Mijn vraag aan hem of het te heden dagen nog steeds wordt gedaan kreeg ik als antwoord. Natuurlijk. Maar bij doorvragen kwam het niet tot duidelijkheid.
Alleen dat het de anderen waren, hij niet nee, had het ook niet nodig, zou direct stoppen als het zover kwam.

Ik vertelde het een en ander over wat er zo in mijn tijd allemaal gebeurde en dat het als de normaalste gang van zaken was gaan behoren om wel eens iets te doen. Je moest toch die berg over, ook als je niet fit was!
Dat de renners en soigneurs als één familie er altijd voor je waren om je iets uit hun apotheek af te staan als je zelf niets had. Vriendendienst.
Ook als ze elkaar beconcurreerden? Vroeg hij. Ja, ook dan.
Goh, dat zou bij ons niet kunnen, je durft het aan elkaar echt niet te vertellen, want voor je het weet ligt het op straat.

Verder in het gesprek, dat er voor zorgde dat het tempo wat temperde, ging het over de medicamenten waar ik weinig verstand van heb, maar hij kennelijk des te meer, want hij draafde er eigenlijk wel lange tijd over door.
Op een gegeven moment informeerde hij naar wat wij in die jaren allemaal gebruikten. Allemaal? Vroeg ik, je denkt toch niet dat we zo gek waren om zomaar onze zorgvuldig getrainde lichaamen te verzieken? Buiten wat men tegenwoordig een pepmiddel noemt was er niets. Goh, was dat alles? En ik hoor altijd die verhalen van vroeger, de dwangarbeiders van de weg die ongelooflijke afstanden op zwaar materiaal en slechte wegen moesten afleggen! En dat op een bruine boterham met kaas? Kom nou, jij weet wel beter.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik echt niet beter weet, maar misschien sla ik de plank wel ver mis door te beweren dat er niet meer was dan dat pepmiddeltje. Tegenwoordig weten we mede dankzij internet wat er allemaal door de medici op de markt wordt gebracht.

Vroeger dan ik hoopte sloeg de schaatser af omdat hij het vliegtuig nog moest halen die dag, zei hij. Lekker gekletst, maar niets van elkaar wijzer geworden groetten we elkaar. Ik had hem nog veel spectaculaire dopingverhalen kunnen vertellen, bekend in het metier en duizend keer doorverteld en daardoor zo kromgetrokken, dat het de werkelijkheid niet meer dekt. En dan, wat is het dopingverhaal waard wanneer de betrokkenen er niet met naam en toenaam in worden genoemd?

Een tipje van de sluier kan ik wel oplichten door te beweren dat de hoogste baas van de internationale organisaties “soms” mede de grens bepaalde van het wat en de dosering.

Laatst gewijzigd door horstjan; 10 december 2009 om 21:18
horstjan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten