WielerArchieven  

Ga terug   WielerArchieven > Verzamelaars > Wedstrijden

Reageren

Discussietools
Oud 4 december 2020, 11:53   #21
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patfey Bekijk bericht
Jammer. Ik herinner me nog dat in 1963 het criterium van Leuven ook proeven voor liefhebbers had, met de aanwezigheid van (sommige of alle) nieuwe pistewereldkampioenen. Ik vind er jammer genoeg niets van terug.
Patrick,
Uitslagen en artikels van die voorwedstrijden voor amateurs bij het criterium van bv. Leuvenkermis, die heb ik toch ooit in de krant zien staan hoor.
Ik heb HLN tot aanvang jaren 60 doorgenomen en die stonden daarin, zal eens nakijken, want ik moet minstens de winnaars van die amateurproeven opgeschreven hebben.
vanwinjp is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2020, 12:04   #22
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Dus onze twee grootste punten van verschil zijn “wegcriteriums op de piste” en armbandwedstrijden.

Ik zou die criteriums toch gelijkstellen aan wegcriteriums, omdat in essentie de intentie dezelfde is : een exhibitie van weg (of Tour)vedetten en ze met in hoofdzaak echte wegrenners betwist worden (al zaten er ook altijd een aantal bij met ruime piste ervaring).

Voor de armband, tja een achtervolging is in principe altijd met twee en je gaat maar zelden (wegens de zware belasting die een achtervolging betekent) een soort achtervolgingstornooi krijgen. Dus voor mij is het ook een zege.

Anderzijds zou je voor de piste een onderscheid (en dus een aparte zegelijst) kunnen maken per specialiteit : snelheid, achtervolging, stayers, omnium, derny, américaine, zesdaagse en de rest (dus eigenlijk deze waarvan een WK of EK bestaat krijgen hun eigen categorie).
1. baanwedstrijden type puntenkoers voor louter wegrenners waren er zelden. In vgl. met het aantal na-Tourcriteriums op piste zal dat aantal gering zijn. Ze waren er wel: de meeste winterbanen hadden een "criterium der wegrenners" bij de aanvang van het pisteseizoen, in de overgang van weg naar baan half of eind oktober.

2. achtervolgingstornooien tijdens pistemeetings of 6daagsen, die waren er idd. bijna nooit. Althans niet in de klassieke Europese landen. Alleen NK's, EK's en WK's gingen in een echte tornooiformule. Maar in GB, Australië en de VS bestonden die wel. Wel veelal op zomerbanen.
Oud 6 december 2020, 00:46   #23
patfey
Kampioen

patfey's schermafbeelding

Leeftijd: 66
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanwinjp Bekijk bericht
Patrick,
Uitslagen en artikels van die voorwedstrijden voor amateurs bij het criterium van bv. Leuvenkermis, die heb ik toch ooit in de krant zien staan hoor.
Ik heb HLN tot aanvang jaren 60 doorgenomen en die stonden daarin, zal eens nakijken, want ik moet minstens de winnaars van die amateurproeven opgeschreven hebben.
Johan

Alvast bedankt. Ik bezit jammer genoeg geen uitgebreid krantenarchief (of gelukkig, want stoflagen zou niet evident zijn).
Oud 6 december 2020, 01:10   #24
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
1. baanwedstrijden type puntenkoers voor louter wegrenners waren er zelden. In vgl. met het aantal na-Tourcriteriums op piste zal dat aantal gering zijn. Ze waren er wel: de meeste winterbanen hadden een "criterium der wegrenners" bij de aanvang van het pisteseizoen, in de overgang van weg naar baan half of eind oktober.
In Bretagne had je toch beste een aantal cementen pistes, met bijhorend exhibitiewedstrijden na Tour of WK.

Zo deed Beheyt in 1963 zijn eerste verschijning als wereldkampioen op de piste van Guéméné-Penfao. Hij won er de afvalling en een ploegkoers. Alleen al de uitslag van die ploegkoers is veelzeggend : 1. Beheyt-Pauwels 2. Lebaube-Ignolin 3. Gallo-Gommel. Voor mij is dat een criterium voor wegrenners, toevallig op de piste georganiseerd en geen pistewedstrijd.

Het is natuurlijk een kwestie van interpretatie. In die tijd werd een criterium ook regelmatig aangevuld met een afvalling of tijdrit. Meestal wordt er in de erelijsten enkel rekening gehouden met de rit in lijn. Ik vind dat je ook die nevennummers mag meetellen, maar in dat geval zou ik ook die pistenummers eveneens meerekenen. Maar het zal altijd een persoonlijke keuze en interpretatie blijven.
Oud 7 december 2020, 12:22   #25
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Citaat:
Johan

Alvast bedankt. Ik bezit jammer genoeg geen uitgebreid krantenarchief (of gelukkig, want stoflagen zou niet evident zijn).
Ik bezit ze ook niet, maar heb HLN in afspraak met het Liberaal Archief Gent, ooit per jaargang mogen meenemen (hun dubbels althans) en zo nauwgezet onderzocht.
Mijn nota's concentreren zich op int. en nationale uitslagen en amateur, jun en nieuw uitslagen voor Brabant.
Ben nu nog aan het werk, maar zoek het volgende week uit.
Oud 7 december 2020, 23:06   #26
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Ik bezit ze ook niet, maar heb HLN in afspraak met het Liberaal Archief Gent, ooit per jaargang mogen meenemen (hun dubbels althans) en zo nauwgezet onderzocht.
Mijn nota's concentreren zich op int. en nationale uitslagen en amateur, jun en nieuw uitslagen voor Brabant.
Ben nu nog aan het werk, maar zoek het volgende week uit.
Bedankt alvast. Moest je toevallig je nota’s op datum hebben, vanaf 1960 was het criterium telkens op de maandag na de eerste zondag van september (de eerste maandag van Leuven Kermis). Voordien fluctueren ze nogal. Maar ik ben dus vooral geïnteresseerd in 1963, eventueel de enkele jaren voordien. Maar ik ben enkel zeker van liefhebbers proeven in 1963 en zeker geen meer nadien.
Oud 8 december 2020, 11:02   #27
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

Oei ... ik kijk het na, maar ik denk dat ik de consultaties van HLN maar heb tot 1960.
Oud 8 december 2020, 20:17   #28
patfey
Kampioen

Standaard

Citaat:
Oei ... ik kijk het na, maar ik denk dat ik de consultaties van HLN maar heb tot 1960.
Dan heb ik pech
Oud 9 december 2020, 14:52   #29
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

In het GvA archief Concentra van 3/9/63 heb je verslag en uitslagen criterium Leuven, incluis liefhebbers.
Het archief is vrij consulteerbaar via internet.
Oud 9 december 2020, 15:02   #30
vanwinjp
Een winnaar

Standaard

60,61 en 62 staan er ook in, profs en liefhebbers.
Reageren

Discussietools

Regels voor berichten