Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Kazemattenstraat Gent

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Weergeven
Clear All
nieuwe berichten

    Kazemattenstraat Gent

    https://www.youtube.com/watch?v=czGV...ature=youtu.be

    Kort filmpje van de Kazemattenstraat te Gent midden de jaren 70, geloof ik.

    Vele Anglo's woonden daar gedurend de periode 1970 - 1985, zeer primatieve toestanden, ik geloof dat de straat en omgeving gesloopt is.

    Dit is voor vele Engelstalige koereurs een stuk wielergeschiedenis, naar het einde van het filmpje toe zijn er beelden van een koers, weet er iemand welke koers het is en wie de renner in de roze trui is?

    De renners (het zijn Aussie's geloof ik) in de Kazemattenstraat herken ik ook niet.

    Edit: beelden van de Kazemattenstraat vanaf 0:25
    Laatst bewerkt door Steponas; 31.05.2020, 19:31.

    #2
    Was dat niet Luis Ocana , proloog Tour 1973?
    Laatst bewerkt door Siriki; 05.01.2016, 22:28.

    Opmerking


      #3
      Klopt. Tour, proloog 73 in Scheveningen. De Aussies konden daar vanuit Gent gemakkelijk naar toe.
      Johan

      Opmerking


        #4
        Bedankt voor de reply's, heren.
        Laatst bewerkt door Steponas; 31.05.2020, 19:32.

        Opmerking


          #5
          Wat meer info over het filmpje.

          Het zijn zeker Aussies.

          Op 0:44 ziet men Jeff Delongville*, in het witte lijfje met knoopen, de tweede jongen is onbekend.

          Op 52, Ian Jackson in het rode T-shirt en koersbroek.

          Op 58 tot 1:09, Jeff Delongville* aan het waterpompen in het midden van het steegje.

          Op 1:25, van links naar rechts: Onbekend, Jeff Delongville* en Ian Jackson.

          Op 1:32, Onbekend

          Op 1:37: Onbekend, Jeff Delongville* en Ian Jackson.

          Op 2:00, beelden van de Tour proloog te Scheveningen op 30 juni 1973.

          De beelden van de Kazemattenstraat zijn natuurlijk op een ander tijdstip genomen.

          Een jaartal voor de beelden van de Kazemattenstraat kan ik er niet definitief op plakken, maar vermoedelijk in de periode 1975 - 1977, misschien iets vroeger of later, zeker niet later dan 1979, en zeker niet vroeger dan 1973.

          De Kazemattenstraat is niet gesloopt maar volledig verbouwd, en er zijn balkons aan de gevels aangebracht.

          De huisjes die de Aussies bewoonden zijn nummers 42-44 of 44-46, geloof ik.

          * Dit is wijlen Peter Delongville, niet Jeff Delongville, met dank aan Don Allan.
          Laatst bewerkt door Steponas; 09.06.2020, 09:52. Reden: De juiste info toevoegen

          Opmerking


            #6
            Het filmpje is door Don Allan opgenomen in de zomer van 1974.

            Op 1:25 en 1:37 ziet men Don in het witte t-shirt met groene Frisol muts.
            Laatst bewerkt door Steponas; 19.06.2020, 19:55.

            Opmerking


              #7
              Marcel en Rosa Desnerck (Plum Vainqueur) hebben die huisjes aan de Aussies verhuurd, de eerste renner die in het steegje is gaan wonen heette Dave Watson, omstreeks 1971/1972.

              Opmerking


                #8
                Interviewtje met de Engelse wielrenner Bernie Nolan, hij was liefhebber en woonde aan de Kazemattenstraat jaren 60 en 70.

                https://www.veloveritas.co.uk/2020/0...nstraat-jul20/

                In het artikeltje treden er enkele schrijffouten op bv "Karzamattenstraat", "Kazamaatenstraat" etc. Bernie Nolan heeft het ook over "Tissot" als sponsor, dit zou Tissac moeten zijn, met dank aan Marc en Jan Soens van het forum voor deze info.

                Vele Anglo's noemden de straat gewoon "Karza" bv "I lived in the Karza in Ghent".

                Toen ik voor het laatst de Kazemattenstraat bezocht, zomer 1982, woonden er geen wielrenners meer in het steegje, want toen zijn steeds meer Anglo's bij Staf Boone gaan wonen in Bijlokevest.
                Rosa Desnerck is ook enkele kamers (op zolder) in haar huis aan Sint-Kwintensberg gaan verhuren aan renners bv Russell Williams en Vern Hanaray.
                Laatst bewerkt door Steponas; 08.07.2020, 19:36.

                Opmerking

                Bezig...
                X